Blå svada - eller et slag for miljøet?

Ut i det blå
Foto: Stein Pettersen
Ut i det blå
Foto: Stein Pettersen
Ut i det blå - test av miljøbiler
Foto: Stein Pettersen
Ut i det blå - test av miljøbiler
Foto: Stein Pettersen
Ut i det blå - test av miljøbiler
Foto: Stein Pettersen
Ut i det blå - test av miljøbiler
Foto: Stein Pettersen
Ut i det blå - test av miljøbiler
Foto: Stein Pettersen
Ut i det blå - test av miljøbiler
Foto: Stein Pettersen
Ut i det blå - test av miljøbiler
Foto: Stein Pettersen
Ut i det blå - test av miljøbiler
Foto: Stein Pettersen
Ut i det blå - test av miljøbiler
Foto: Stein Pettersen
Ut i det blå - test av miljøbiler
Foto: Stein Pettersen

Konklusjon: Få ulemper

Det er vanskelig å gjøre noe dumt ved å velge en bilene i denne testen.

Publisert Sist oppdatert

Velger du Toyota Prius gjør du det også som et statement som tydelig viser hvor du står – en plassering helt på motsatt side av bilene som vi oppfatter som miljøverstingene.

Men i likhet med de fire dieselbilene i testen kan vi sende en gladmelding. Det er faktisk ingen tungtveiende grunner til ikke å velge såkalt miljøvennlig.

Tar du en Focus ECOnetic og sammenligner med en ”normal” Focus med utstyrsnivå Trend er prisforskjellen bare 3000 kroner. Litt annen sammensetning av utstyret utligner imidlertid prisforskjellen.

Riktignok er vi ikke spesielt glad i EMG-gearkassa i Peugeot og kunne nok tenkt oss seks gir i Golfen, men dette handler også til en viss grad til å bli vant til bilen din.

Det du helt sikkert klarer å venne deg til er å fylle tanken litt sjeldnere, og akkurat det er jo sjelden feil.

SJEKK MILJØSTATUS FOR DIN BIL HER


Dette gjør dem mer miljøvennlige:
Dieselpartikkelfilter er selvsagt obligatorisk for de fire dieselbilene.
Både Golfen og Focusen er senket med mellom 8 og 15 millimeter.
Dessuten har man forbedret aerodynamikken. Ikke minst er luftinntakene i grill laget på en måte som reduserer luftmotstanden. Dekk som ruller lettere er også en nøkkel for miljøbilene.

Gearutvekslingen er også optimalisert for å redusere forbruket – det samme med motorstyringen. BMW er dessuten utstyrt med start/stopp-system som sørger for å stoppe motoren i lyskryss og i andre tomgangsituasjoner. Ford har dessuten utviklet en gearolje med lavere viskositet.

Prius er utstyrt med stopp/start-automatikk. Det betyr at når bilen ikke ruller, stopper også bensinmotoren.

I lav fart - og ved rygging - går bilen kun på batteridrift. Slik småkjøring sluker normalt mye bensin. Bilen kan også tvangskjøres på batteridrift over kortere avstander i lave hastigheter. I bakkene hjelper elmotoren til for å gi nødvendig kraft, så bensinmotoren ikke behøver å jobbe så hardt. I utforbakkene og ved bremsing lades batteriene, og noe av energien hentes tilbake.

Les vår vurdering av:
Peugeot 308 Hdi

BMW 118d Efficent Dynamics

Volkwagen Golf Bluemotion
Ford Focus ECOnetics

Toyota Prius

Tilbake til hovedsaken

Ikke stol blindt på kjørecomputer og fabrikkens data

Bil

Kjørecomputer

Test forbruk – utslipp

Fabrikktall

Toyota Prius

0,46 l/mil

0,457 l/mil – 111 g

0,43 l/mil – 104 g/km

Ford Focus

0,45 l/mil

0,461 l/mil – 123 g

0,43 l/mil – 115 g/km

VW Golf

0,43 l/mil

0,478 l/mil – 127 g

0,46 l/mil – 122 g/km

BMW 318

0,54 l/mil

0,510 l/mil – 135 g

0,45 l/mil – 119 g/km

Peugeot 308

0,50 l/mil

0,530 l/mil – 141 g

0,45 l/mil – 120 g/km

Powered by Labrador CMS