-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Design fra LA: Mercedes-Benz Biome
I forbindelse med hver bilutstilling i LA blir de lokale konseptstudioene invitert til å bidra med et spesielt prosjekt. I år er oppgaven: 4 seter, under 500 kg. Her presenterer vi Biome fra Mercedes-Benz.
Til hver LA-utstilling de siste syv årene, har de mange konseptstudioene i California (akkurat nå er det vel 13 av dem) blitt invitert til å bidra til en gitt oppgave.
Ikke alle er med, i år er for eksempel Volkswagen/Audi og koreanerne fraværende, men de ni bidragene vi kan presentere er allikevel både mange nok og spennende nok til å gi et inntrykk av hvordan toppdesignere tenker når de får ganske frie hender.
Her skal du få den femte – og i motsetningen til Maybach (som var nummer tre i denne serien), er Mercedes-bidraget faktisk kommet fra konsernets 20 år gamle studio (her er det amerikansk design-tradisjon) i Carlsbad.
Navnet har åpenbart noe med Biologi å gjøre, for her snakker vi om en bil som egentlig er en del av et komplett ecosystem, akkurat som bladene på et tre.
Her brukes naturens egen lys-teknikk, kall det gjerne symbiose, der bilen samler energi fra solen og lagrer den i kjemiske forbindelser som en væske som vitenskapsmennene har døpt BioNectar 4534.
Ganske spennende er det at ingeniørene fra Daimler også har klart å utvikle en teknologi som gjør at de kan ettermontere spesielle oppsamlere på eksisterende trær, der man kan hente ut overskuddsenergi i form av BioNectar 4534.
Dette gjør selvfølgelig at det blir enda mer interessant å plante enda flere trær, noe som også støtter opp under et bærekraftig ecosystem. Når bilens levetid er oppbrukt blir den kompost, eller den kan bli brukt som bygningsmateriale.
Organisk
Disse bilene blir drevet frem i egne Mercedes-Benz drivhus. De vokser ut av en plante som kalles BioFiber som er meget lettere enn metall eller syntetiske forbindelser, men sterkere enn stål når den blir moden.
Kundens spesifikasjoner blir gitt genetisk inn i Mercedes-stjernen, og bilen begynner å gro når stjernen kombineres med en spesiell frø-kapsel.
Det er åpenbart viktig å presisere at alle drivhusene Mercedes bestyrer er økologisk bærbare og bruker nesten utelukkende organiske materialer.
Interiøret vokser ut fra stjernen i fronten og baseres selvfølgelig på den spesielle Mercedes-DNA’en.
Eksteriøret vokser fra den bakerste stjernen, og herfra skapes formen, som kan variere etter kundens ønsker og de genetiske kodene som er lagt inn. Hjulene dyrkes frem separat, fra fire egne frø.
Når bilen endelig er moden, vil den bare slippe ut ren oksygen når den kjøres, noe som selvfølgelig vil skape en helt annen luftkvalitet, spesielt i tettbygde strøk.
Sammensatt
Det som er litt morsomt når man ser på folkene som står bak denne fantastiske flip’en, er at vi har en kombinasjon av de unge med playstation og sci-fi fantasi, blandet med skikkelige veteraner.
Hubert Lee er kreativ sjef for dette prosjektet, han gikk ut fra Art Center i Pasadena for bare noen år siden, og må formodes å kunne tenke ganske speisa fremdeles.
Alan Barrington er en annen av hans designere, han har tidligere gjort noen av Chryslers beste konseptbiler i dette ti-året. Men så dukker Christoffer Rhoades opp som sjefdesigner for Biome.
Han er en skikkelig ned-på-jorda fyr som har jobbet med Mercedes-veteraner som Bruno Sacco og Murat Gunak og var mannen som gjorde C 112 konseptbilen så langt tilbake som i 1991, og SEC produksjonsmodell i 1992.
Det er moro når en blanding av eldre og yngre kan resultere i sånne langt-på-siden forslag som dette.