-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Igjen stiller Arne Fredly opp
Aston Martin Valhalla til Oslo Motor Show
Aston Martins splitter nye Valhalla er ikke bare blant verdens raskeste, men frekkere og lekrere banefokusert gatebil skal godt gjøres å finne. Igjen er det Oslo Motor Show-venn Arne Fredly som har ordnet hypersportsbilen, og som alltid står den på BilAutofil/BilNorges stand.
Selvfølgelig har Aston Martin Valhalla aldri vært i Norge før. Ei heller har noen kunder så langt mottatt fartsmaskinen med 1 079 hestekrefter og akselerasjon til 100 km/t på 2,5 sekunder. Toppfart på 350 km/t gjør Valhalla til en av de raskeste gatelovlige biler i verden.
Like fullt skinner Aston Martin Valhalla på Oslo Motor Show (OMS) på Lillestrøm siste helg i oktober. Du finner hypersportsbilen der slike alltid pleier å stå, på BilAutofil/BilNorges stand.
Men hvordan er dette mulig? Igjen sendes en ærbødig takk til Arne Fredly, lidenskapelig superbilentusiast og OMS-ambassadør, som overtalte Aston Martin til å sende en førproduksjonsbil til Norge.
Broren til Valkyrie
I 2022 kunne Oslo Motor Show-besøkende på nært hold studere banebilen Aston Martin Valkyrie AMR Pro og gateversjonen Valkyrie, begge eid av Fredly. Allerede den gang lå det i kortene at den tredje bilen i serien, Valhalla, også skulle inn i Fredlys innholdsrike garasje. Så de opprinnelige planene for OMS 2025 inkluderte Fredlys Valhalla på BilAutofil/BilNorges stand.
Så skjedde det som ofte skjer med spesielle bilmodeller at lanseringen forsinkes, i dette tilfellet med flere år. Fredly får sin bil først ved årsskiftet eller tidlig neste år.
Aston Martin + Red Bull
Adrian Neways deltakelse i utformingen av Aston Martin-prosjektet står som garanti for unike ytelser.»
Valhallas historie starter med kodenavnene AM-RB 001, 002 og 003 hvor de to første handler om Valkyrie og sistnevnte Valhalla i et utviklingssamarbeid mellom Aston Martin og Red Bull Racing Advanced Technologies. Adrian Newey, Red Bull Racings teknologidirektør i 18 år og rangert som den beste konstruktøren i Formel 1-sportens 75 årige historie etter å ha ledet teamet til 12 World Constructors Championships og 14 World Drivers Championships, er sentral i dette bildet.
Arne Fredly, som har mer kjøreerfaring med super/hyperbilerer enn sannsynligvis noen annen nordmann, og i tillegg eier og kjører egen Formel 1-bil, legger ikke skjul på at Adrian Neweys deltakelse i utformingen av Aston Martin-prosjektet fascinerte ham og at navnet Newey står som garanti for unike ytelser. Etter 18 år i Red Bull Racing meldte Newey i april i år overgang til Aston Martin hvor han også fikk en eierandel.
Norrøn mytologi
Valhalla, oppkalt etter krigerparadiset i norrøn mytologi, skulle i ytelse og pris være trinnet ned i pris og mer «folkelig» tilgjengelig enn Valkyrie, dog med fortsatt tungt fokus på baneytelser. Opprinnelig ble Valhallas produksjonsvolum begrenset til 500, men senere ble antallet av den karbonfiberbygde bilen økt til 999. Pris i Norge inkludert engangsavgifter og moms: 14 – 15 millioner kroner før tilvalg.
Opprinnelig var bilen planlagt med 3-liters V6-motor som motstykke til Valkyries V12-er. Men allerede tidlig i prosessen røk V6-eren ut til erstatning for AMGs 4-liters dobbeltturbo V8. Ladehybridteknologien med to elmotorer, hver på 100 hk, til forakselen og en på 51 hk integrert i en spesialtilpasset dobbeltclutchkasse, gir samlet effekt på 1.079 hk. Valhalla er første Aston Martin med elektronisk dreiemomentvektorering på forakselen.
Også for gatebruk
Valhalla inneholder selvfølgelig alt som kreves i en gateregistrert bil så som nødbremseteknologi, adaptive fartsholder, skiltgjenkjenning, kjørefeltassistent, førervarsling av fare, LED Matrix lysteknologi og et 395 watt lydanlegg som trolig alle kundene i kontraktfasen bytter ut med Bowers & Wilkins høyytelsesanlegg surround-anlegg med 13 høyttalere.
Likevel er det Race-modus av de fire kjøreprogrammene (de tre andre er EV, Sport og Sport+) som løftes fram av Aston Martin fordi kundene naturligvis har årskort på de mest kjente banene i verden, og mange kommer til å parkere bilene der. Aston Martin lister selv opp Ferrari F80, McLaren W1 og Lamborghini Revuelto som referansebiler med samme toppfart og Ferrari SF90 Stradale og SF90XX som direkte konkurrenter.
Valhall (av norrønt Valhǫll, «de falnes hall»), er æsenes festhall i den store og mektige borgen Åsgård
F1-teknologi
I motsetning til i Valkyriene, gjenkjennes karakteristiske grillelementer fra Aston Martins øvrige modeller. Men der stopper det, for Valkyries aerodynamikk følger samme prinsipp som i en F1-bil hvor alle elementene brukes både for å minimere luftmotstand, men også for å bygge maksimalt nedtrykk.
Forvingen kan ligge flatt for å redusere luftmotstand eller vinkles oppover for å produsere betydelig nedtrykk rett foran forhjulene. Bak frontsplitteren er gulvflaten konkav, noe som skaper et lavtrykksområde som igjen genererer ekstra nedtrykk.
Valkyrjer (av norrønt val = mannefall og kjosa = velge) er dødsvetter. Odin sender dem ut for å holde øye med alle kriger og slag, og lar dem velge mannefall, dvs. bestemme hvem som skal falle i kamp. Valkyrjene tar de falne med seg til Åsgård.
Bakvingen løftes hydraulisk hele 25,5 centimeter og vingevinklene endres på under 0,4 sekunder. Raske aktiveringer muliggjør også bruk av aktiv aerodynamikk som en luftbrems.
Bremser med luft
Under bremsing fungerer bakvingen som en fallskjerm, noe som gir betydelig luftmotstand ved bremsing og øker nedtrykket på baksiden av bilen. Samtidig reduseres forvingevinkelen for å motvirke vektoverføring fremover og opprettholde optimal stabilitet under bremsing, noe som er viktig for svinger og maksimering av grepet i en sving. Både den økte luftmotstanden og den forbedrede stabiliteten reduserer bremselengder og forbedrer bremsetider og rundetider ved kjøring på en racerbane.
Fikk du lyst til å se denne bilen og trolig også oppleve lyden? Ja, da er det bare å legge siste helgetur i oktober til Lillestrøm og stikke innom OMS-standen til BilAutofil og BilNorge i D-Hallen.
Aston Martin Valhalla PHEV
Pris i Norge før tilvalg | 14 - 15 mill inkl avg/moms |
Bensinmotor | V8, 4,0 liter twin turbo |
Bensinmotorytelse | 828 hk |
Elmotor foran | 2 stk a 100 hk |
Elmotor bak | 1 stk/51 hk |
Samlet effekt | 1 079 hk/1 100 Nm |
Drivlinje | 8 trinn/DTC - AWD |
0-100 km/t | 2,5 sekunder |
Toppfart | 350 km/t |
Down force | 600 kg |
Batteri/lading | 6,1 kWt/150 kW |
El-rekkevidde | Ikke klar |
Forbruk | Hvem bryr seg? |
Mål LxBxH | 475/201/116 cm |
Høyde med åpne dører | 211 cm |
Akselavstand | 276 cm |
Bakkeklaring | 11 cm |
Egenvekt | 1.655 kg |
Dekk | Michelin Pilot Sport S 5 AML |
Hjul foran | 285/30 ZR 20 |
Hjul bak | 335/30 ZR 21 |
Kilde: Produsenten/OFV |