Trolig er dette neste generasjon Corolla og at den også blir elektrisk.

Avduket på Tokyo Mobility Show i dag

Er dette neste Toyota Corolla?

Er klassikeren Toyota Corolla på vei tilbake, i elektrisk innpakking? Intet ble bekreftet under avdukingen på Tokyo Mobility Show, men bilen ser unektelig veldig produksjonsklar ut.

Publisert Sist oppdatert

En slik Toyota har du aldri sett. Slank og skarp, den ser lett ut, og har et strippet, men elegant indre. Et konsept, var svaret fra Toyota da flomlyset avslørte den familiestore bilen i formiddag. Og i hekken: navnet Corolla. Dagens Corolla i 12. generasjon og lansert i 2018, lever på lånt tid, så derfor framstår avdukingen i Tokyo som så viktig.

Nærmere produksjonsklar skal det godt gjøres å komme med et lavbygd, kupeliknende kombi-konsept. Som også kan bli en sedan a la Tesla Model 3?

Blir den elektrisk?

Verken bagasjerom eller panser kunne åpnes, men detaljer i fronten og ladeindeks i forkant av fordørene avslørte at her er det tenkt elmotor fra første dag uten at danske Stephan Rasmussen, bilens formgiver, ville avsløre detaljer om drivlinje. Valg av drivlinje i Corolla vil uansett i hovedsak være en eller annen form for fossil, men at fleksibel plattform åpner for drivlinjevalg tilpasset de forskjellige verdensdelene bilen selges.

Med elmotor under panseret vil Corolla, som nå nærmest er ute av det norske modellprogrammet, opplagt kunne komme tilbake i showrommene igjen.

Også designer Rasmussen understreker Corollas historie og som viktig pilar i Toyotas modellprogram.

Verdens best kjøpte

For med historie tilbake til 1966 og etter mer enn 50 millioner produserte eksemplarer allerede i 2021, framstår Corolla mer som særs godt innarbeidet merkevare verden rundt enn en spesifikk modell.

Rasmussen presiserer også miljøaspektet ved lavbygg framfor høye og klumpete SUV-er, at de yter mindre luftmotstand og i tillegg tar seg bedre ut og at de kjører bedre.

Det lyse interiøret med flatt gulv, midtkonsolløy og forstoler med hvileutforming på passasjerens hodestøtte, sier først og fremst at Toyota litt trauste interiørutforming er i endring.

Danske Stephan Rasmussen står for utformingen av konseptet.
Skjerm trukket ned og nærmere rattet avviker fra eksempelvis nye C-HR+.
Flatt gulv med midtkonsoll som egen øy.
Ulike hodestøtter på fører og passasjersetet.
Hekkluke i tre lag.
Lyslist som trekkes langt inn på bakskjermen.
Helt nytt frontlysdesign.
Display med ladestatus i forkant av døren.
Powered by Labrador CMS