-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Halvledere: Total krise truer
Handelskonflikten mellom USA og Kina truer nå med å lamme det meste av bilproduksjonen i Europa og USA, gjennom en uventet flaskehals.
Det nederlandsk-baserte, men kinesisk-eide selskapet Nexperia produserer enkle, men uunnværlige halvledere som brukes i praktisk talt alle biler — fra lysstyring til rattkontroller og ECU-er (elektroniske styreenheter).
USA satte i fjor kinesiske Wingtech på en eksportkontroll-liste som begrenser handelen med amerikansk teknologi og inkluderte for noen uker siden datterselskapet Nexperia.
Konflikt Nederland - Kina
Den nederlandske staten grep 30. september inn og tok midlertidig kontroll over Nexperia med henvisning til nasjonal sikkerhet.
Som svar innførte Kina eksportkontroll på Nexperias kinesiske fabrikker og ikke minst underleverandører, noe som har stoppet leveransene av brikker.
Det dramatiske er at nesten alle europeiske og amerikanske bilprodusenter er avhengige av Nexperias chips.
Disse små, «enkle» brikkene finnes overalt i kjøretøy — uten dem kan ikke biler ferdigstilles.
Den nye krisen viser nok en gang hvor sårbar hele bilindustrien er for geopolitisk risiko og hvor avhengig man er av noen få halvlederprodusenter.
Vil snart mangle chips
Lagrene vil bare vare noen uker fremover, ifølge den europeiske bilprodusentforeningen (ACEA):
Når brikkene, som heller ikke kan erstattes på kort sikt av andre, ikke-sertifiserte leverandører, er brukt opp, vil produksjonslinjene stoppe.
- Dette er et tverrindustrielt problem som påvirker et stort antall leverandører og praktisk talt alle våre medlemmer, sier Sigrid de Vries, som er generaldirektør for ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association).
- Vi befinner oss plutselig i en alarmerende situasjon. Vi trenger virkelig raske og pragmatiske løsninger fra alle involverte land, slår hun fast.
17. oktober innledet nederlandske myndigheter samtaler med Kina for å forsøke å løse krisen.