Honda sier de skal ta Super-N til Storbritannia. En hva med Norge?

Sett på Tokyo Mobility Show

Trivelig tass på strøm

Honda er klar med elektrisk Kei under navnet Super-One i Japan, og de lover å sende den lille tassen til Storbritannia. Men hva med Norge?

Publisert Sist oppdatert

Honda entret den europeiske elbilverden med lille og ganske så avanserte e solgt i skuffende 622 eksemplarer i Norge grunnet altfor høy pris.

En Kei

Men nå følges knøttet opp med en Kei? Så hva er Kei? Jo, en bilklasse i Japan hvor bilens ytre mål ikke kan overstige 340/147,5/200 cm i lengde/bredde/høyde. Tidligere kunne biltypen kjøpes uten å ha dokumentert parkeringsplass, og du ser dem overalt i japansk hverdagstrafikk.

Norges aller første elbil i noe volum, Mitsubishi i-MiEV lansert høsten 2010, var i utgangspunktet en Kei. Så da har du helt sikkert sett en slik, og det er også eneste Kei importert regulært til Norge de seneste årene når søstermodellene fra Citroën og Peugeot inkluderes.

El-knøtt med motorlyd

Nå har Honda tatt fram en slik på strøm i MPV-format, altså i «kassebilformat» som fireseter med massevis av plass og interiørfleksibilitet så det holder. For å lodde interessen i Europa, i det minste i Storbritannia, tok de konseptet til Goodwood Festival of Speed sist sommer. I Japan heter den Super-One, på eksportmarkedene Super-N.

Den lille Hondaen stå nå fiks ferdig og skinner på Tokyo Mobility Show. Og Hondas markedsfolk er slett ikke snaue i promoteringen, det smøres ganske tykt på: «Boost-modusen maksimerer ikke bare ytelsen, men simulerer også et «flergirsskift» gjennom Active Sound Control. Kombinert med dedikerte interiørdisplayer og koordinerte lyssekvenser sikrer dette en følelse av spenning og forbedret kjøreengasjement som er unikt for et kjøretøy av denne størrelsen.» Intet mindre!

Bare med høyreratt?

Priset riktig kan Super-N være interessant som bybil i Norge og trolig også sørover i Europa, men det forutsetter at Honda velger å bygge den med rattet på venstre side. Så langt sier produsenten at de ikke har noen umiddelbare planer om å introdusere Super-N i ytterligere europeiske markeder.

Og rekkevidden? Den foreligger det i skrivende stund ingen offisielle tall på, men liten plattform begrenser batteriplassen, så la oss antyde 200 km slik en tilsvarende stor BYD er oppgitt med.

Powered by Labrador CMS