Bremser i krasjtester

Stadig flere produsenter benytter helautomatiske bremsesystemer. Snart vil EuroNCAP ta hensyn til slike systemer i sine kollisjonstester.

Publisert Sist oppdatert

EuroNCAP har i dag offentliggjort en rapport om «Autonomous Emergency Braking systems» (AEB) i Europa. Samtidig røper de at anvendelsen av slike vil bli belønnet i fremtidige kollisjonstester.

Enkelt forklart kan vi si at AEB er automatiske nødbremsesystemer som varsler føreren om farlige situasjoner, og selv tar over styringen dersom føreren ikke reagerer i tide.

Undersøkelser viser at slike systemer i praksis kan redusere antall ulykker med inntil 27 prosent.

Men selv om AEB-systemer viser seg effektive, er det langt fra noen selvfølge at de er tilgjengelige når du kjøper ny bil.

Begrenset tilbud
En fersk undersøkelse foretatt av EuroNCAP viser at AEB er helt utilgjengelig på 79 % av bilmodellene som selges i Europa, og at 66 % av produsentene ikke tilbyr AEB til noen av sine modeller.

AEB-systemer kan gjøre at man unngår kollisjoner, eller i det minste reduserer skadeomfanget ved å redusere hastigheten mest mulig når det er for sent å unngå et sammenstøt.

Teknologien som benyttes er vanligvis radar-, laser- og videobaserte systemer som analyserer veien foran kjøretøyet og sender en «situasjonsrapport» til bilens datahjerne.

(artikkel fortsetter under video)

Premium
Første bil vi kjørte med et slikt system var Volvo S60, etter hvert er det innført på flere Volvo-modeller, og også Mercedes og Infiniti har AEB-systemer som standard på flere av sine modeller.

Flere merker tilbyr også AEB-systemer som tilleggsutstyr – som for eksempel Jaguar, Range Rover, Audi og Lexus.

Det er luksusbiler og store familiebiler som har det bredeste tilbudet på denne fronten, i alle fall som tilleggsutstyr.

Mer folkelig
Men enkelte merker tilbyr også systemet som standard eller tilbehør på rimeligere volumselgere. Blant andre Mazda, Ford, Honda og Volkswagen selger AEB-systemer, delvis som standard eller tilleggsutstyr på modeller som CX-5, Focus, Civic og Up!

Fiat sier de skal tilby AEB til gunstig pris når de lanserer sin nye Panda i juli. Stadig flere modeller tilbys også med AEB etter hvert som de gjennomgår et generasjonsskifte eller en facelift – eksempelvis Mercedes A-Klasse, Ford Fiesta og Ford Kuga.

Ønsker fortgang
- En raskere utbredelse av AEB i nye biler vil gjøre det mer realistisk for EU å oppnå sine mål om 50 % færre trafikkdrepte innen 2020. Derfor innfører vi tilgjengelighet av AEB som et kriterium i våre kollisjonstester fra 2014, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i EuroNCAP.

Når man må ha AEB for å oppnå maksimal score på fem stjerner, regner EuroNCAP med at flere produsenter vil implementere slike systemer i bilene sine.

Selv om dødsulykker i trafikken har falt kraftig siden EuroNCAP startet med sine kollisjonstester i 1997, er det fortsatt 30.000 mennesker i Europa som forulykker og langt flere som får alvorlige skader i trafikken hvert år.

Powered by Labrador CMS