Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors
Elio Motors

Tre hjul for Elio

Her er nok et forsøk på å filleriste den etablerte, konservative amerikanske bilindustrien. Denne gang med tre hjul og penger fra – hvem vet?

Publisert Sist oppdatert

Paul Elio heter mannen med en drøm. Og drømmen hans er å bygge Amerikas billigste bil. Faktisk har han allerede vist den frem, han har konkrete produksjonsplaner, og han oppgir en konkret pris på den.

6.800 dollar skal den koste. I dag er Nissan Versa (en slags Almera) den billigste bilen i USA, den koster det dobbelte. Så har den til gjengjeld fire hjul også, og der er det en stor forskjell.

For selv om Elio er lukket, har full pakke sikkerhet (inkl. flere airbags), skikkelig opphengning med coil-overs, en femtrinns automat, skivebremser og røddige spesifikasjoner (160 km/t, 9,6 til 100 og en rekkevidde på mer enn 1000 km), er den en motorsykkel i en rekke av USAs stater.

Og det vil si motorsykkel-lappen og lid (eller hjelm om du vil) – dersom man ønsker å kjøre lovlig. Hvilket, kan man trygt regne med, begrenser målgruppen ganske dramatisk.

Lobbying
Men Elio har med seg sterke folk i styret, og forteller at de allerede er i gang med å massere senatet i Louisiana (det er der Elio er lokalisert) for å få gjort om HB218 til lov. Dette er et forslag som skal unnta kjøretøy som Elio fra mc-kravene. Og er også et lovforslag som man jobber med at alle mc-orienterte USA-stater skal gjøre om til lov.

Og dermed kan vi kanskje ønske velkommen til en 410 cm lang trehjuler med skikkelig (hvilket betyr ikke-Bean) orientering av hjulene – to foran og et slepehjul der bak. Drift foran, og tyngden lavt nede og forholdsvis langt foran den også – dette betyr i det minste god stabilitet, og – sannsynligvis – mye moro.

Sporvidde foran på 170 cm og akselavstand på 280 cm forteller at dette er ganske kompakt. Høyden er 137 cm og det påstås sågar at det er plass til ganske mye bagasje der bak – spesielt når bakseteryggen legges ned. Ja visst – det er fire seter i den også.

New York – Detroit
Motoren er en tresylindret bensinmotor – hvem som leverer den sies det ikke noe om – på 70 hk som altså driver forhjulene gjennom en automat og som nekter å bruke særlig mye fuel mens den gjør det. Landeveisforbruket sies å være på 0,28 mens bytrafikk øker appetitten til 0,48. Allikevel, med en tank på 30 liter kan den kjøre fra New York til Detroit uten å fylle.

Det sier deg kanskje ikke så mye, men jeg kan forsikre at det er en dørgende kjedelig tur.

Hr. Elio regner med at Elio vil være i produksjon fra en fabrikk i Shreveport, Indiana, neste sommer. Han tror den kan skape så mye som 1400 arbeidsplasser, og han sier at 95 prosent av materialene vil være produsert i USA (Hvilket kanskje tyder på den nye GM-motoren?).

Han har også en imponerende lang rekke av imponerende seriøse underleverandører, og prislisten er også imponerende – i hvert fall når du ser hva som er inkludert av standard utstyr: radio, AC- og varme-anlegg, sentrallås, elektriske vindusheiser og mye mer.

For godt til å være sant? Vi får vente og se.

Powered by Labrador CMS