2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R

2016 Nissan GT-R Nismo

2016 Nissan GT-R Nismo

2016 Nissan GT-R Nismo

2016 Nissan GT-R Nismo

2016 Nissan GT-R Nismo

2016 Nissan GT-R Nismo

2016 Nissan GT-R Nismo

2016 Nissan GT-R Nismo

2016 Nissan GT-R Nismo

2016 Nissan GT-R Nismo

2016 Nissan GT-R Nismo

2016 Nissan GT-R Nismo

2016 Nissan GT-R Nismo

Oppdatert Nissan GT-R

Nissan har foretatt en kraftig overhaling av sin GT-R – bilen som kan få de fleste superbiler til å klø seg i hodet.

Publisert

Nissan GT-R? Har ikke den vært ute en mannsalder allerede?

Jo, vel – den er åtte og et halvt år gammel, faktisk. Men selv om GT-R har fått noen små endringer underveis i løpet av de årene, er vel dette det første vi kan kalle en solid gjennomgående fornying av modellen.

Den ser jo veldig lik ut som før. Hva er nytt?

Den tydeligste endringen utvendig har skjedd i fronten. En ny grill og ny frontfanger tar GT-R inn i 2016 – eller 2017, som de kaller den allerede i USA. Borte er de gammeldagse «pølsene» i frontfangeren, erstattet av luftinntak med grøftelys i.

Men det er innvendig det har skjedd størst forandring. Hele dashbordlayouten er oppfrisket. Antallet knapper er redusert, og et nytt, elegant ratt kroner faceliften.

Rattet har også fått girhendlene montert på seg – i stedet for på rattstammen.

Multimedieanlegget har fått seg en kraftig overhaling også, men har fortsatt langt flere gadgets enn man noen kan kunne drømme om å få bruk for.

Okei, så det er mye kosmetikk ute og går her. Hva med motoren?

Motoren forblir den samme. Standard-utgaven av GT-R har økt effekten med 20 hester (til 570 hestekrefter), mens den mer hardcore Nismo-utgaven beholder 600.

Utover det er det fortsatt den velkjente VR38DETT-maskinen – en 3,8 liters twin-turbo – koblet til en seks-trinns dobbeltclutch-kasse. Firehjulsdriften får alt dette til å havne i asfalten så brutalt og effektivt som mulig.

Selv om effekten er økt en smule, forventer vi ikke drastiske forandringer i 0-100-tiden – under tre sekunder.

Det er virkelig i superbil-kategorien.

Fortell meg mer om denne Nismo-utgaven.

Med glede. Med reviderte chassiselement mener Nissan at GT-R Nismo er to prosent raskere i håndteringsøvelser sammenlignet med tidligere årsmodeller. Det vil nok bety at bilen er et lite knepp raskere rundt en bane også – til tross for uendret motoreffekt.

Utvendig er Nismo-utgaven gjenkjennelig med røde detaljer og en front som har fått noen oppgraderinger fra i fjor, men ikke så mange som standard GT-R.

Når kan jeg kjøpe disse her, da?

Da må du for det første ha et solid budsjett. En pris på rundt millionen er ikke utenkelig for en GT-R i andre europeiske land – den tas ikke inn til Norge – før avgifter kommer og ødelegger enda mer for moroa.

Men er du bestemt nok – og vill nok, for så vidt – begynner Nissan å ta imot bestillinger på 2017-modellen allerede i sommer.

Og om noen lurer på hvorfor du kjøper en Nissan og ikke en Porsche, er det bare å gi de en prøvetur, så holder de nok fort munn!

Powered by Labrador CMS