Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

Hybrider mot diesel - Del 2

Er dieselmotor fortsatt det beste motoralternativet for familiestore SUV-er? Om vi ikke har alle svarene i denne testen hvor tre av de mest kjøpte familie-SUV-ene utfordrer VW Tiguan, drøfter vi problemstillinger du bør tenke over.

Publisert

- Innledning

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Tiguan trekker tyngst
Mange som kjøper SUV gjør det fordi de innimellom trenger å trekke tunge lass.

Her har Tiguan siden lanseringen av første utgave vært vinneren med 2,5 tonn trekkvekt på kroken. Tilhengerfestet dukker med et knappetrykk fram fra skjulestedet bak støtfangeren.

Outlanders trekkevne ligger tonnet under Tiguan. Ingen av hybridene kan eksempelvis trekke en dobbelt hestehenger, en stor båt eller tung lift.

De fire testbilene er alle kraftfulle med RAV4 som den raskeste ut av startblokkene. Testlaget er likevel enige om at de dieselmotorbilene oppleves sterkere og mer fleksible, og selv om Toyotaen er rask, blir den på grunn av CVT-transmisjonen ganske masete i bratte stigninger.

– Hvorfor droppet Toyota dieselvarianten i Norge nå som den er tilgjengelig med BMWs utmerkede dieselmotor?, spurte en i teamet retorisk.

Bærer alderen
Mazda CX-5, lansert i 2012, ble raskt populær og var mestselgende SUV uansett klasse både i 2013 og 2014. Den bærer alderen bra, er en god allrounder, men støyer mer innvendig enn Tiguan.

Mazda var tidlig ute med viktige førerstøttesystemer, men selv om CX-5 har kjørefeltassistent, aksepterer bilen knapt at rattet slippes.

Verken Toyota eller Mitsubishi har denne funksjonen. Det har derimot Tiguan og den fungerer klart best. Her kan du slippe rattet i drøyt 15 sekunder før bilen sier fra. Etter nye 20 sekunder kommer nok et varsel, deretter et kraftig rykk med bremsen før automatikken kobler helt ut.

Enkelte av VWs modeller bremses bilen så pent ned til den står stille. Det er ikke tilfellet med Tiguan.

Tiguan er også eneste med køassistent. På Mazda og Toyota kobler den aktive cruisekontrollen ut når det er mest behov for den i morgenrushet – altså ved ca 30 km/t. Mitsubishi tar deg ned til null, men må så ha starthjelp.

40/20/40
Mazda og Tiguan er eneste med 40/20/40 deling av bakseteryggen. Kjekt når ski og andre lange ting må inn i bilen. De to andre har ikke engang skiluke i bakseteryggen.

På Tiguan kunne også forseteryggen legges ned. Kjempepraktisk.

Testbilene har alle greie seter, men også her vinner Tiguan. I Outlander sitter man ikke i setene, men på dem, og sklir lett fram og tilbake på svingete veier.

Infotainment blir stadig viktigere i bilen. I denne testen stiller Tiguan i egen divisjon med en enorm skjerm med alle valgmulighetene rett i siktlinjen foran rattet. Her får du i tillegg til sylskarpt navikart også opp bilens hjulvinkel!

Det eneste vi savnet var kommandorattet på midtkonsollen til å styre det hele a la Audi, BMW, Mazda og Mercedes.

Selv om Mazda XC-5 ikke er i nærheten av å matche Tiguan på infotainment, er den likevel langt bedre enn Toyotas håpløse skjermgrafikk. Mitsubishis anlegg ser nærmest ut som om det er ettermontert.

Oppsummert:
At tre av ti som kjøper ny bil nå velger SUV kan ikke forklares med annet enn at mange liker den høye sittestillingen, det at man setter seg inn og ikke ned i bilen.

Og de fleste hytteeiere sverger til SUV, ikke fordi firehjulsdriften i dem er bedre enn i lavbygde biler, men nettopp på grunn av noen ekstra centimeter å gå på når brøytebilen er seint ute.

Prisen betales med litt mer vaggende kjøreopplevelse. Ingen av testbilene i denne runden frister til en ekstra runde på vei hjem. Så hva VW Tiguan skal med sportsinnstillingen er vanskelig å forklare.

Vi gjør oppmerksom på at alle bilene i testen var utstyrt med 4x4, men at alle (med unntak av Tiguan foreløpig) også er tilgjengelige kun med forhjulsdrift.

LES VIDERE:

- Del 1

- Konklusjon

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS