Samson Switchblade
Samson Switchblade
Samson Switchblade
Samson Switchblade
Samson Switchblade
Samson Switchblade
Samson Switchblade
Samson Switchblade
Samson Switchblade
Samson Switchblade
Samson Switchblade
Samson Switchblade
Samson Switchblade
Samson Switchblade
Samson Switchblade
Samson Switchblade
Samson Switchblade

Flyvende trehjuling

Det har vært mange flyvende biler de siste årene. Samsons luftfarkost er imidlertid litt annerledes – den har bare tre hjul når den kjører på landeveien.

Publisert Sist oppdatert

Vi skriver stadig om flyvende biler. Noen prosjekter virker – bokstavelig talt – veldig høytflyvende, men samtidig, når selskaper som Uber, Daimler eller Geely går inn i den slags, må vi kanskje ta ideene på alvor?

Nå skal jeg ikke presse noen til å ta Samson på alvor, men dette er i hvert fall den siste innbydelsen jeg har sett, til å sette penger i noe som både kan brukes på landeveien og i luften.

Det er ikke mange detaljer de forteller oss om, men renderingene viser i hvert fall at her har vi noe som egentlig ser ganske flykropp-aktig ut, og – akkurat som ganske mange småfly – det har ett nesehjul og to hjul bak.

Reliant Robin og Mr. Bean har vel for lengst vist at dette kanskje ikke er den optimale oppskriften for raske svinger på bakken.

Så skal den ha en 1,6-liters V4 motor på 190 hester som er koblet til en fem trinns automat på jorden.

Toppfarten skal bli 200 km/t, åpenbart mer enn nok til å ta av med, for det skal kunne skje etter bare 350 meters bane. Med 114 liter om bord vil rekkevidden i luften kunne bli litt over 700 km.

Som fly skal den kunne kruse i 13.000 fot, med inntil 300 km/t. Fullt lastet er det plass for to og bagasjebegrensning på 25 kg.

Maskinen er døpt Switchblade – springkniv – åpenbart fordi den har vinger og hale som spretter ut.

Sikkerhets-faktorene er også mange: skivebremser og fullt veltebur for landeveiskjøring. Til flybruk har den blant annet en stor fallskjerm, som skal kunne få hele farkosten trygt ned.

I USA er det mange stater som klasser en trehjuling som motorsykkel – uansett hvor stor eller tung den er. Og som flyvemaskin blir den kalt Experimental eller Homebuilt Aircraft.

Da er imidlertid betingelsen at du bygger minst 51 % av maskinen selv. Samson selger deg med andre ord et halvferdig byggesett for $ 140.000, og så hjelper de deg med resten. De lover også at de første settene skal bli levert i løpet av året.

Men jeg har ikke hørt et ord om at den virkelig har kjørt eller fløyet ennå, eller at den er sertifisert på noen måte.

Powered by Labrador CMS