Off-road i Frankfurt - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Off-road i Frankfurt
Aldri har det vært så mange «flygende biler» på Frankfurt-utstillingen som i år. Det gir ny mening til begrepet off-road.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Den mest iøynefallende flyveren sto parkert utenfor den store Daimler-hallen. En kjempeversjon av hobby-drone så den ut som, nydelig design i hvert fall.

Volocopter heter vidunderet, det er helelektrisk med 9 li-ion-batterier på plass (uten at jeg har oppfattet spesifikasjonene), er bygget i lette kompositt-materialer og er utstyrt med til sammen 18 rotorer.

Grunnen til at den hadde fått den plassering den hadde var at Daimler nylig har gått inn i dette tyske start-up selskapet med 25 millioner euro. Ganske logisk egentlig, dersom gründernes visjon blir virkelig skal dette bli storbyenes nye autonome taxi.

Faktisk har de allerede fått lisens fra Vei- og transport-myndighetene i Dubai om å starte de første forsøkene der. De skal finne sted før året er omme.

Aeromobil
Inne i en av hallene fant vi en gammel kompis. Aeromobile har vi skrevet om før, og akkurat som den gang ser jeg ingen umiddelbare fordeler med å kjøre rundt med en svær greie som også kan fly, eller fly rundt med noe tungt som også kan kjøre på landeveien.

Men det skal de ha: I tillegg til selve maskinen viste de også monocoquen i karbonkompositter, sammen med forhjulsopphengningen. Rene racing-konstruksjonen. 

Ganske fin den motoren også forresten, en turbomatet flat firer på 2 liter som på en eller annen måte gir 100 hk ved kjøring og 200 hk når den er nærmere himmelen.

Apropos høyt oppe. Airbags og puter i beltene i kjøremodus. I flymodus har den en fallskjerm som holder hele maskinen.

Den gjør 160 km/t på landveien og 140 i lufta og som bil måler den 4 x 2 x 1,7 meter. Dessuten ser den også veldig bra ut.

(saken fortsetter)

Klar for å kjøpes
Sistemann på min runde var PAL-V. Det påstås at den allerede er i salg – de kaller den for verdens første kommersielle flyvende bil.

Da jeg så den først lurte jeg på om dette var en autogyro, men nei – rotoren er visst også motordrevet.

Knapt med tekniske data, men de hadde i hvert fall en pris på den første versjonen – som visstnok får et ganske forseggjort interiør, og blir utpreget premium i alle ledd.

Der snakkes det om € 499.000. Men etter at de første 90 er levert skal den komme i en «sport» utgave. Meget mer basic åpenbart, for her er det snakk om «bare» €299.000.

Det er en viss betryggelse i at det er motorsykkelfolk blant dem som står for dette prosjektet. Det pleier å være ganske praktiske mennesker.

Men tre flygende maskiner på en bilutstilling! Vi går åpenbart inn i en ny tid.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: