-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Flyvende bil – fra Wien
Ved et arrangement i Wien i helgen fikk verden ta del i en ny flyvende bil. Mannen bak mener det åpenbart alvorlig.
Juraj Vaculik har servert oss prototyper på flybiler tidligere også. Den han trakk opp fra hatten under et «Pioner»-arrangement i Wien i helgen, er hans fjerde. Skal vi dømme etter bildene og den videoen han har lagt ut, er det jobbet solid med denne.
Det eneste han ikke forklarer er vel hva vi egentlig skal med en som både kan kjøres på veien og trekkes opp mot alt det blå, men han syns sikkert det er en god ide.
Derfor Aeromobil 3.0.
Fargerik
Så begynte han i reklame der han etterhånden startet sitt eget reklamebyrå som solgte merkevaren Aegon til Kina, og Metaxa-brennevinet til 17 europeiske markeder og - fortsatt ifølge hans egen CV på nettet - er en velkjent leder som er vant til store prosjekter med store ideer som får ting til å skje.
La oss holde oss til flybilen. Både på veien og i luften drives den av en kompakt Rotax 912 motor, firesylindret boxer som vanligvis gir 100 hk.
Den gir maskinen en toppfart på 160 km/t på landeveien og 200 km/t i luften. I begge konfigurasjonene må man nøye seg med to personer om bord.
Stor som bil
Hvor mye den veier fortelles det ikke noe om. Men med kompositmaterialer og ikke veldig mye masse innenfor de 8,4 ganger 2,2 meterne er det ikke sikkert den er så mye over ett tonn.
Forfra kan den se ut som noe i retning av neste utgave av BMWs i-familie, men dersom du hadde kommet bak den tror jeg imidlertid du hadde begynt å lure. Bakhjulene på utriggere og noe propell- & turbinaktig er ikke den hekken vi vanligvis ser på vei til jobben om morgenen.
Denne maskinen kjøres i et regulært testprogram for fly nå. Det virker virkelig som om Vaculik mener alvor.