Honda Civic Type R: Button avslutter imponerende kvintett - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Button avslutter imponerende kvintett
Da Jenson Button halte i land en ny runderekord på Hungaroring, var han i realiteten med på å avslutte en voksen femkamp-øvelse som Honda hadde satset på.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Bilen var selvfølgelig en Civic R, et skikkelig råskinn. Og rekorden gjaldt forhjulsdrevne biler og endte på 2.10.19.

Det høres kanskje ikke så imponerende ut når du får høre at Michael Schumacher kjørte på litt over 1.19 for femten år siden, men hvis du syns litt over to høres magert ut, så ta en titt på videoen. Det er jommen kjapt nok.

Men det var den femte runderekorden Honda hadde planlagt med denne bilen i løpet av denne sesongen. Alle målene ble nådd, viste det seg. Og det med en produksjonsbil på landeveis dekk.

Alle vet jo at Civic Type R er noe for seg selv, men det er gøy når Honda demonstrerer det på denne måten.

De fire andre som er lagt i sekken denne sesongen er 2.01.51 på Magny Cours, satt av WTCR-kjørere Esteban Guerrieri. Så var det Bertrand Baguette som er Super GT-stjerne i Japan. Han kom til Europa for jobben og satte 2.53.72 på Spa-Francorchamps.

Så kom BTCC-legenden Matt Neal til Silverstone der han gjorde 2.31.32. Og til nest sist var det Tiago Monteiro – også WTCR-kjører, som klokket inn 2.01.84 på Estoril.

(saken fortsetter)

Om Jenson Button og Hungaroring kan det noteres at det var der han vant sin første Formel 1-seier. Også det i en Honda forresten – en RA 106 i Hondas første GP sesong i nyere tid, etter at de hadde kjøpt opp BAR-teamet foran 2006-sesongen.

Fantastisk løp – folk smalt inn i hverandre på alle kanter, Button klarte seg gjennom trafikken og vant fra 14. startposisjon.

Button er ikke akkurat en forhjulsdrifter, men han skrøt fælt av bilen. Og det ser i hvert fall ut til at den adaptive dempingen hadde ganske mye å si på denne svingete banen. 

– Det som forundret meg mest, var hvor seint du kunne bremse ned med denne bilen, var noe av det Button sa da han kom ut. – Og så deilig med manuelt gir igjen, du føler deg så mye mer i ett med bilen.

Og Honda klarte å fullføre sitt 2018-Challenge med fullt hus.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: