Volkswagen Golf 1.6 FSI Sportline

  • Innledning
  • Publisert Sist oppdatert

    Volkswagen Golf 1.6 FSI Sportline
    Volkswagen Golf 1.6 FSI Sportline

    Femte generasjon Golf er en meget viktig bil, ikke bare for Volkswagen men faktisk for tysk bilindustri. Golf er antagelig den viktigste bilmodellen i verden, sett i lys av salgstall og økonomisk betydning. Derfor ikke rart at Volkswagen har vært forsiktige med de utvendige endringer på nykommeren, man vil nødig gjøre dramatiske endringer på en sikker suksess. Resultatet er desto mer beundringsverdig, for samtidig som det dreier seg om en helt ny bil, levner eksteriøret ingen tvil om at dette er en Golf, faktisk er det enkelte som ved første øyekast ikke ser forskjellen fra forrige modell.

    Førermiljøet er funksjonelt og oversiktlig, men uten at interiøret generelt virker påkostet. Hardplastpreget er sterkere her enn i Corolla. Sjåføren finner rikelige reguleringsmuligheter i sete og ratt. Fothvileren for venstrefoten har akseptabel bredde, høyrebenet finner fin sidestøtte mot midtkonsollen. Sportssetene gir meget god sidestøtte i ryggen.

    Den direkteinnsprøytede FSI-motoren er koblet sammen med en meget presis sekstrinns gearkasse. Både effekt og dreiemoment ligger hakket over de to duellantene, men Golfen har også noen kilo mer å dra på.
    Resultatet er at den er litt tregere, både fra stillestående og ved akselerasjon i fart. Som i Corolla ligger turtallet på ca 3000 o/min. i
    femtegear ved 100 km/t – men med sjettegearet synker turtallet til ca. 2500 o/min. Dette er så absolutt gunstig for forbruket ved
    landeveiskjøring innenfor norske fartsgrenser, men mindre heldig for trekkevnen ettersom dreiemomentet når sitt maksimum først ved
    4000 o/min.

    Bakhjulopphenget er mer påkostet enn før, med såkalt multilink-konstruksjon, nærmere bestemt fire ledd. I praksis fungerer dette fint både ved frisk svingkjøring og over skarpe tverrskjøter. Golfen oppfører seg best av testbilene på dårlig vei, men her får den også litt hjelp av større dekkdimensjon enn hos de to konkurrentene. En pris å betale for
    bredere dekk, er at en del hjulstøy/romlestøy er fremtredende på enkelte underlag.

    Styringen er presis, men mer nøytral enn i Corollaen, den elektromekaniske styreservoen gir ikke fullt så god respons fra veien. Vi er likevel småimponert over at Volkswagen har lykkes så bra med en elektrisk variant på styringen.

    Golf gir et “tungt inntrykk, i positiv betydning. Den virker solid og gir en god kvalitetsfølelse. For kundenes del håper vi at denne
    Volkswagen-modellen gir en kvalitetsopplevelse som vil vare. Bortsett fra romlestøyen, som ikke i særlig grad bekreftes av desibelmåleren,
    er det ett punkt vi har satt minus foran: Et par av dørene var vanskelig å lukke på første forsøk, det måtte mer krefter til.

    FØRERPLASS = 9
    Meget funksjonell, optimal støtte i setene.

    PLASS = 9
    Best bagasjeplass, best benplass og god takhøyde.

    KOMFORT = 8
    God fjæringskomfort. Mest støy av de tre under akselerasjon, lavt støynivå på landeveien.

    KJØREEGENSKAPER = 10
    Best hjuloppheng og best styring i dette selskapet.

    YTELSER OG FORBRUK = 8
    Dårligste akselerasjonstall av de tre. Lavest forbruk, sjettegearet
    sparer suppe.

    SIKKERHET = 9
    Har alt en moderne kompaktbil bør ha. Ikke NCAP-testet ennå. Touran, bygget på samme plattform, fikk fem stjerner etter omtest.

    PRIS OG UTSTYR = 8
    Høyest pris av testbilene, samme pris som Mazda 3 når utstyrsnivå
    jevnstilles. ESP er nå standardutstyr.

    LES VIDERE:

  • Mazda3
  • Toyota Corolla
  • Volkswagen Golf
  • Konklusjon
  • Priser og tekniske data
  • Powered by Labrador CMS