-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Opel Zafira 2.2
Med den største motoren blir Zafira en potent familiebil.
Først publisert i BIL 7 - 2001.
Zafira Elegance med 2.2 liter og automatgearkasse rangerer på toppen av Zafira-programmet. Med 147 hk og et dreiemoment på 203 Nm blir familiebilen morsom å kjøre, selv om den ikke blir direkte sportslig. Vi snakker jo her tross alt om en flerbruksbil med et høyt tyngdepunkt.
Med syv personer i en Zafira, og det lille man da får plass til av bagasje, kan det være greit med en kraftig motor hvis man ønsker en akseptabel akselerasjon med automatgearkassen. Forbruket er kanskje noe høyt med 1,3 liter pr mil ved bykjøring, men det er prisen man må betale for denne komforten. Med dette motoralternativet er antispinnsystem standard, men stabilitetskontroll er ekstrautstyr. I en såpass stor bil med så stor motor burde det være standard.
Motor og automatkasse samarbeider mykt og bra uten alt for mye unødvendig sjalting. Den gearer raskt ned, og drar motoren langt på gearene ved sportslig kjøring. Til tross for at det bare er en firetrinns gearkasse ligger turtallet på et behagelig nivå også i 110 på svenske motorveier.
Gearkassen har tre sjalteprogrammer; økonomi, sport og vinter. Når man trykker inn sportknappen gearer gearkassen ned et gear. Vinterprogrammet er tenkt brukt på glatt underlag hvor det er praktisk å kjøre i gang i 2. gear. Gearkassen stilles automatisk i neutral når man bremser og stopper bilen. Når man igjen trår på gassen, stilles den til drive. Dette er drivstoffbesparende ved for eksempel køkjøring.
Noe mer spennende innvendig enn de andre modellene er ikke Elegance. Foruten kjørecomputer, elektrisk drevne vindusheiser både foran og bak, et annet setetrekk og tre ekers skinnratt, er bilen typisk Opel, nesten litt kjedelig. Utvendig skiller Elegance seg ut med forkrommet grill og 15 lettmetallfelger, og den kommer bare med manuelt klimaanlegg.
OPEL ZAFIRA ELEGANCE 2.2 16V AUTOMAT:
Motor: 4-sylindret bensinmotor. Sylindervolum: 2198 ccm. Effekt: 108 kW (147 hk) v/5800 o/min. Dreiemoment: 203 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 4A.
Dekk: 195/65TR15.
Mål: Lengde: 431,7 cm. Bredde: 174,2 cm. Høyde: 168,4 cm. Akselavstand: 269,4 cm. Sporvidde f/b: 147,0/148,7 cm.
Egenvekt m/fører: 1495 kg. Tillatt totalvekt: 2040 kg. Maks vogntogvekt: 3485 kg. Maks tilhengervekt: 1445 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 142 liter/575 liter.
Tankvolum: 58 liter.
Aks. 0 - 100: 11,0 sek
Toppfart: 188 km/t
Forbruk bykjøring: 1,31 l/mil
Forbruk landevei: 0,74 l/mil
Forbruk snitt: 0,95 l/mil
Pris: kr. 342.800,-
Forbruk i følge 93/116/EU.