Volvo S60

Med S60 tar Volvo sikte på et mer ungdommelig publikum enn tidligere og utfordrer Mercedes Benz C-Klasse og BMW 3-serie i den luksuriøse og sportslige delen av mellomklassen.

Publisert

S60
S60

Først publisert i BIL 10 - 2000.

Teknikken og linjene kjenner vi fra V70 og S80. Fronten med motor, hjuloppheng, forskjermer, panser og frontrute deler den med V70, mens bakhjulsopphengene kommer fra S80. Hekken har tydelige likhetstrekk med storebror S80, men kupé har vesentlig mer sportslige og fremoverlente linjer.

Volvo har valgt en sportslig karakter for S60, og det er ikke bare når det gjelder design det sportslige skinner gjennom. Også kjøreopplevelsen ligger på den sportslige siden, men uten at det går ut over komforten. Utgangspunktet for balanseringen av fjæring og demping er T5-utgaven av V70, men både S80 og V70 gir en kjøreopplevelse som ligger nærmere amerikansk smak enn den europeiske. V70 T5 er, til tross for at den er den mest sportslige modellen i V70-progammet, ikke spesielt fast i fjæring og demping.

Ekstremt bred
S60 er bred når det gjelder både karosseri – ca 6 og 7 cm bredere enn 3-serie og C-Klasse – og sporvidde. Sporvidden, som er 156,0 cm både foran og bak, er 5,5 cm bredere enn i CKlasse og hele 8 cm bredere enn for 3-serie. Sammen med en nydelig balansert styring som også gir god styrefølelse uten bli for nervøs, gir dette S60 meget gode kjøreegenskaper. Den føles stødig i svingene, og 205/55R16-dekkene har solid feste på tørr asfalt.

Antispinnregulering er tilleggsutstyr. De 4.500 kronene kan du koste på deg. 180- hesteren som Volvo regner med skal bli bestselgeren i S60-programmet har nemlig krefter nok til at den vil kreve en årvåken sjåfør på vinterføre. Hos Volvo mener de at stabilitetskontroll DSTC ikke er nødvendig, men det koster 11.000 kroner og er etter min mening verdt hver krone.

Smakfullt interiør
Utstyrsnivået er det ikke noe i veien med. S60 gir i så måte et påkostet inntrykk. Finishen er også av høy klasse. Volvos interiørdesignere har anstrengt seg mer enn vanlig for å gi S60 et smakfullt og friskt interiør med utstrakt bruk av lyse farger. Men et lite råd; vær forsiktig med lyse farger på dashbordet. Det gir kraftige og ubehagelige reflekser i frontruten. Mørkt dashbord anbefales.

Førerplassen er førsteklasses når det gjelder ergonomi. Standardsetene har tilstrekkelig reguleringsmuligheter til at de fleste vil kunne finne en god kjørestilling. 4-veis regulering av rattet er standard. Plassen foran er det ikke noe å utsette på. Selv om innstigningen til baksetet er litt trangere enn vi er vant til i andre store Volvoer, bakdøren skråner sterkt for å gi inntrykk av kupékarosseri, er plassen i baksetet er på samme nivå som i BMW 3-serie og Mercedes C-Klasse. S60 kan leveres med 2- eller 3-seters baksete.

Bagasjerommet er rommelig, først og fremst takket være god lengde, men høyden i lukeåpningen er litt knapp. På vanlig Volvomanér er nedfellbar bakseterygg standard, og passasjersetet foran kan også legges ned. Du har dermed en bagasjeromløsning med bedre fleksibilitet enn hos de fleste konkurrentene. Under prøvekjøringen av nykommeren i området rundt Stockholm fikk jeg kjørt to modeller; S60 2.0 T med 180 hk, og S60 T5. Førstnevnte er modellen den norske importøren regner vil bli bestselger. Selv om S60 er blitt en tung bil – mye av teknikken er jo hentet fra S80 og V70, og er derfor litt overdimensjoner for S60 – er det ikke noe å utsette på 180-hesterens ytelser.

Høyt utstyrsnivå
Femtrinns gearkasse er standard i alle S60- modellene, og mot pristillegg kan du få Spaceball gearspak. Komforten i 2.0T-modellen er også god, men litt mer støy enn for eksempel BMW 3-serie må du regne med. På den annen side har Volvo greid å unngå den påtrengende romlestøyen på grov asfalt. Den får du mer av i T5-modellen, takket være et mer sportslig avstemt understell og at vår prøvekjøringsbil stod på 225/45R17 dekk. T5 har 70 flere hk under panseret og et vesentlig friskere fraspark, men det spørs om den ikke er for spesielt interesserte. Komforten lider nemlig vel mye på dårlig vei. Mange vil nok mene at en S60 2,4 T med 200 hk er et vel så bra valg med tanke på både pris og komfort.

Med en pris på ca 360.000 kroner er ikke S 60 2.0T med 180 hk noen billig fornøyelse. Trøsten er at utstyrsnivået er høyt, og de færreste vil savne noe her; automatisk klimaanlegg, 4 kollisjonsputer pluss puter som beskytter hodet, fjernstyrt sentrallås, elektriske vindusheiser, lyktepussere og pollen/støvfilter er standard, mens du må ut med 18.000 kroner for automatgear, 11.700 for integrert telefon, mens navigasjonssystem og TV koster drøyt 30.000 kroner. Er du lydfreak, har Volvo utviklet et lydanlegg som burde tilfredsstille de mest kresne, hele 13 høyttalere har de funnet plass til. De drives av en 4 x 75 Watt forsterker med Dolby Surround Pro Logic.

Det kommer også en rimeligere S60, pris ca 339.000 kroner, mest sannsynlig er en 2,4-liter med 140 hk, men en 2-liter med lavtrykkturbo står på importørens ønskeliste. Den vil passe det norske avgiftssystemet bedre.

Volvo har her en verdig utfordrer til både C-Klasse og 3-serie, og salgstart er i uke 41. I uke 45 vil det være åpent hus hos forhandlerne og i uke 46 vil Volvo Personbiler Norge ha S60s internettside klar slik at du kan skape din egen S60 på nettet.

DETTE ER VOLVO S60:

Lengde: 458,0 cm. Bredde: 180,0 cm. Høyde: 143,0 cm. Akselavstand: 271,0 cm. Sporvidde f/b: 156,0/156,0 cm. Bagasjevolum: 425 l. (VDA).
Forbruk og CO2-utslipp i følge 93/116/EU. Alle data gjelder biler med manuell gearkasse.

Powered by Labrador CMS