Hyundai Accent

Accent er blitt større og bedre, men fremdeles er den en rimelig bil for den som først og fremst ser på bilen som et rent transportmiddel.

Publisert

Accent
Accent

Først publisert i BIL 11 - 1999.

Med 423 cm lengde har Accent beveget seg opp i kompaktklassen blant Golf og Focus, men prismessig ligger den en klasse under. Modellutvalget består som tidligere av en firedørs sedan og tre- og femdørs kombikupéer. Det vil ikke komme noen stasjonsvogn.

Mindre motor
Det er kanskje motoren som først og fremst avslører at Accent er en billig bil. Med bare 75 hester og et beskjedent dreiemoment på 113 Nm, er det lite å hente ved forbikjøring eller i oppoverbakker. Vi har riktignok bare prøvekjørt bilen en tur rundt Hadeland, men selv med bare to personer i bilen føles den litt svak. Man må bruke gearspaken flittig for å holde følge med trafikken. Ifølge fabrikken skal Accent gjøre unna 0-100 km/t på 14,7 sekunder. Det er to-tre sekunder lengre en normen i kompaktklassen.

Motoren har et sylindervolum på 1,3 liter, tre ventiler pr sylinder og en overliggende kamaksel. I forhold til den utgående modellen av Accent, er motoren stivere og har en redesignet veivaksel som skal gi mindre vibrasjoner. For ytterligere å redusere støy- og vibrasjonsnivået er motoren montert med oljedempede motorfester. For den som har god tid er firetrinns automatgear tilgjengelig i stedet for den manuelle femtrinns gearkassen som ellers er standard. Velger du automatgear, yter også motoren syv hester ekstra.

Den forrige Accent var heller ingen racer, men den nye bilen er større, har et kraftigere karosseri og mer utstyr, og har derfor lagt på seg 60-70 kilo.

Accent har fått en tiltrengt opprustning av bremsene. ABS er nå standard på alle modeller. Bremseskivene foran er større og bremsetromlene bak er gjort bredere for å gi økt bremseeffekt. Dette var nødvendig, for Accent havnet på sisteplass i vår bremsetest fra 1997. Hjulopphenget er som før. Foran sitter det fjærben med en triangelarm og krengestabilisator. Bak er det fjærben med to tverrgående bærearmer, et langsgående støttestag samt krengestabilisator. Servostyring er standard selv på den rimeligste Spesial.

Rally-VM
Hvis du legger 124.950 kroner på bordet får du en tredørs Accent 1.3 Spesial. Bortsett fra fire hjul og ratt er det fint lite utstyr som følger med. Hyundai tror også at få vil velge denne modellen. De fleste vil trolig gå for en tredørs 1.3 L som begynner på 137.950 kroner. Spranget derfra og opp til dyreste modell, en femdørs GLS, er 18.000 kroner. Accent har fått et helt nytt interiør som minner om den større Sonata. Det er ryddig og oversiktlig, og i den bilen vi kjørte var det holdt i lyse gråfarger med noen fargeflekker som liver opp på setetrekk og dørpanel. I sedanen har du et bagsjerom på 375 liter som du kan fylle med bagasje. Det er vesentlig mindre enn Ford Focus og Opel Astra som laster nesten 500 liter. Nedfellbar bakseterygg er standard på alle utstyrsnivå.

Accent er Hyundais største suksess så langt med over 1,6 millioner solgte biler. For å heve statusen og imaget til bilen ytterligere skal man neste år delta i rally-VM med en Accent. Og det med en WRC-bil. Det vil si firehjulsdrift og to-liters turbomotor med over 300 hk. Det er neppe en bil som vil fenge helt i målgruppen for firedørsutgaven, men Hyundai håper at tre- og femdørsutgaven vil slå an blant yngre kjøpegrupper med sitt mer sportslige utseende. Blant annet vil grill og støtfangere være annerledes på tre- og femdørsbilene for å gi disse et mer sporty utseende.

Mest plass for pengene
Selv om Accent er blitt en større bil, er det fremdeles en bil for den som først og fremst er ute etter et transportmiddel. Bilen er rimelig, men tilbyr lite i form av luksus. Både kjøreegenskaper, motor og interiør er uspennende og helt ordinært. Vi føler at Hyundai tar litt hardt i når de prøver å plassere Accent i kompaktklassen. Riktignok har den størrelsen, men den mangler kvalitetsfølelsen og motorutvalget som preger disse bilene. Det gjenspeiles i prisen. Der ligger Accent i klasse med biler som Renault Clio, VW Polo og Nissan Micra, biler som er halvmeteren kortere, men som samtidig har bedre finish og følelse av kvalitet. Og i noen tilfeller også høyere pris. Skal du ha mye plass uten å betale for mye, har imidlertid Accent få konkurrenter.

HYUNDAI ACCENT 1.3 GL Sedan:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og tre ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,5:1. Sylindervolum: 1.341 ccm. Boring og slaglengde: 71,5 x 83,5 mm. Effekt: 55 kW (75 hk) v/5.500 o/min. Dreiemoment: 113 Nm v/3.000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og tromler bak. ABS. EBD.
Dekk: 175/70 R13.
Mål: Lengde: 423,5 cm. Bredde: 167,0 cm. Høyde: 139,5cm. Akselavstand: 244,0 cm. Sporvidde f/b: 143,5/142,5 cm.
Egenvekt m/fører: 1.070 kg.
Bagasjerom: 375 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0-100 km/t: 14,7 sek.
Toppfart: 163 km/t
Forbruk by: 0,95 l/mil
Forbruk landevei: 0,59 l/mil
Forbruk snitt: 0,71 l/mil
Pris: kr 144.950,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS