Ford Mondeo 1.8 Ambiente

Publisert Sist oppdatert

Mondeo 1.8 Ambiente
Mondeo 1.8 Ambiente

Innledning
Mondeo hevet seg til å bli målestokken for stasjonsvognene i mellomklassen da den nye modellen ble introdusert for drøyt to år siden. Kanskje ikke den mest spennende når det gjelder design, men linjeføringen er gjennomført ned til minste detalj. Og Ford har lært av konkurrenten fra Wolfsburg og den nye designen er robust og kompakt, noe som tydeligvis har slått godt an.

Mondeo stasjonsvogn er dessuten svært rommelig. Den har ikke bare best bakseteplass, den har også rommelig bagasjerom. Kanskje ikke så overraskende, Mondeo er 10 cm lengre enn både Mazda6 og Avensis, og drøyt 4 cm lengre enn C5. Både C5 og Avensis har lengre bagasjerom når baksetet er i bruk, men når du legger ned bakseteryggen har Mondeo det lengste varerommet. Bakseteløsningen er enkel. Seteryggen er delt, men sitteputen er hel. For å få helt flatt bagasjeromgulv må du vippe frem sitteputen, men de fleste vil nok finne at det blir flatt nok også om du bare legger ryggen oppå sitteputen. Skal du ha med baksetepassasjerer er dette eneste mulighet. Mondeo har fortsatt poseriveren – låsepinnen til baklukelåsen står midt i lukeåpningen, klar til å rive opp sekker og poser den måtte komme i kontakt med.

Plassen i baksetet er rikelig. Med en 175 cm lang sjåfør ved rattet er avstanden mellom for- og bakseterygg hele 81 cm – 5 cm lengre enn i C5, men bare 2 cm lengre enn i Avensis. Sittekomforten i baksetet er meget god. Den lange sitteputen og en mer tilbakelent seterygg bidrar i så måte. For barn som akkurat kryper ut av barnesetet vil nok den lange sitteputen være mindre egnet og gjøre det vanskelig å få gulvkontakt.

Førerplassen er førsteklasses når det gjelder ergonomi. Bare den litt for flate fothvileren til venstrefoten noteres på minussiden. Vår testbil har et nøkternt utstyrsnivå som sammen med nøktern materialkvalitet bidrar til å gjøre Mondeo litt mer traust enn strengt tatt nødvendig. Interiørdesignen er derimot førsteklasses, og interiøret er stilrent og gjennomført i så måte.

Rattet har fireveis regulering og sammen med høyderegulering av førersetet gjør det det enkelt å finne en god kjørestilling. Forsetene gir god sidestøtte og med setet forholdsvis lavt er også støtten under lårene god. Noen vil nok oppleve at setet er litt smalt og det kunne med fordel vært litt lengre mellom sidevangene uten at det ville gått ut over sidestøtten. Men selv med noen små minus er dette en veldig god arbeidsplass, og er med og bidrar til at det er lett å utnytte Mondeos ypperlige kjøreegenskaper.

Både i slalåmtesten og unnamanøveren overbeviser Forden. Den tåler vesentlig hardere behandling enn noen av konkurrentene, og selv uten den elektroniske stabilitetskontrollen tåler den 5 km/t høyere hastighet gjennom unnamanøveren enn Avensis. Det gjelder også når vi laster den. Denne bilen er en fryd i krevende manøvre. Og vi skal heller ikke bruke de førsteklasses bremseegenskapene mot den. Styreresponsen er førsteklasses og presisjonen er på sportsbilnivå. Kontakten med forhjulene er bedre enn i Avensis og på samme nivå som Mazda6.

Fjæringskomforten har lett for å lide når fjæring og demping får et sportslig oppsett, men Mondeo imponerer også på dette området. Den har mindre vibrasjoner fra veien enn konkurrentene, og de små ujevnhetene og skarpe kanter takler den like godt som Avensis og bedre enn Mazda6 og C5. Den hamler ikke opp med C5 når det gjelder flyten over de store ujevnhetene, men uten at den oppleves som ubehagelig over telehivhumpene.

Mondeo-motoren går smidig over hele turtallsregisteret og motorstøy er ikke noe problem, i hvert fall ikke innenfor det hastighetsområdet som er aktuelt her hjemme. I likhet med de andre testbilene er hjulstøy på grov asfalt godt hørbart. Likevel er lydnivået behageligere enn i konkurrentene. Mondeo er en nydelig kjøremaskin, og vår skepsis til 110-hesteren ble også gjort til skamme. Fords 1,8-liter er den svakeste i denne kvartetten, og det merkes under akselerasjon, men i mindre grad enn ventet. Den holder ikke følge med Mazda6 og Avensis, men holder unna for C5. Så lenge du mater på med turtall er Ford-motoren kvikk og arbeidsvillig, men i femtegearet blir den litt lat under både akselerasjon og i bakkene. I forhold til Avensis og Mazda6 må du derfor bruke gearspaken litt hyppigere for å holde jevnt tempo.

Det ville vært mer rettferdig å bruke Mondeo 1.8 med 125-hesteren i sammenligning med disse konkurrentene, selv om prisen øker til 280.100, men de 23.800 kronene ekstra vil nok på sikt oppleves som en god investering. 125-hesteren har nemlig mer av alt, uten at forbruket øker merkbart. Vår testbil gikk overraskende billig – 0,71 l/mil er svært bra. Mondeo var en av de sikreste bilene i klassen da den ble introdusert, men i dag blir den distansert og hamler ikke opp med for eksempel Avensis når det gjelder passiv sikkerhet. Men forskjellen er ikke stor, og ESP som standard veier opp og vel så det for de fire poengene som skiller opp til Avensis.

Sammenlignet med Avensis og Mazda6 er Mondeo utrolig nøktern, på grensen til kjedelig når det gjelder interiør. Litt lysere farger enn i vår testbil vil hjelpe, men både utstyrsnivå og materialvalg blir litt satt i forhold til de to nevnte konkurrentene. Når det gjelder kjøreegenskaper og komfort har den derimot et knapt forsprang. Det er ikke stort, men veldig merkbart når du kommer rett fra en av de to andre. Med ESP som standard har Mondeo dessuten et ekstra forsprang når det gjelder kjøresikkerhet på vinterføre. Plass er ikke noe problem, det er det nok av både for passasjerer og bagasje. Den er kanskje litt satt, men en mer sportslig og sikrere kjøreopplevelse får du ikke i denne klassen.

FØRERPLASS = 10
Her er det ikke noe å sette fingeren på når det gjelder ergonomi, og designen er også ryddig og tiltalende. Materialvalget kan kanskje bli litt friskere.
PLASS = 10
Mondeo er lengst i denne testen. Den blir riktignok slått av C5 når det gjelder bakseteplass, men totalt sett har den mer plass enn konkurrentene.
KOMFORT = 10
Mondeos dynamiske egenskaper har ikke gått ut over komforten. Den har nydelig fjæringskomfort og behagelig lydbilde, men det romler litt på grov asfalt.
KJØREEGENSKAPER = 10
Nydelig styrefølelse, fast fjæring og ypperlig veigrep gir Mondeo sikre kjøreegenskaper. Den takler kritiske manøvre med overbevisning – også uten stabilitetskontrollen innkoblet.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Fords 1,8-liter med 110 hk er ingen kruttønne, men den er arbeidsvillig, noe du kan trenge – fjerdegearet blir nemlig hyppigere brukt enn i konkurrentene.
SIKKERHET = 9
Mondeo blir slått av både Avensis og C5 i NCAPs kollisjonstester, og får et ekstrapoeng for den elektroniske stabilitetskontrollen.
PRIS OG UTSTYR = 9
Dette er en nøkternt utstyrt bil, med en nøktern pris.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Toyota Avensis
- Citroen C5
- Mazda5
- Konklusjon
- Pris og tekniske data

Powered by Labrador CMS