Cadillac STS
Cadillac STS
Cadillac STS
Cadillac STS
Cadillac STS
Cadillac STS
Cadillac STS
Cadillac STS
Cadillac STS
Cadillac STS
Cadillac STS
Cadillac STS
Cadillac STS
Cadillac STS

Cadillac STS for Europa

Som en av svært få norske journalister har Trygve Bæra kjørt Cadillac STS i europeisk utgave. Her er hans inntrykk av den amerikanske luksuscruiseren.

Publisert Sist oppdatert

Chassiset er satt opp spesielt med tanke på det europeiske markedet. Den drøyt 1,7 tonn tunge bilen viser derfor gode dynamiske egenskaper, med liten tendens til krenging og duving. Fortsatt er styringen et av de punktene hvor vi får signaler om at vi sitter i en amerikansk bil. Styreservoen er kraftig, men progressiv, så i høyere hastigheter er den forholdsvis kontant.

V6 med 257 hk blir ”bestselgeren”, en motor hvor 90 prosent av maks dreiemoment på 342 Nm er til stede helt fra 1600 til 5800 omdreininger. Elektronisk stabilitetskontroll, ESP, som hos Cadillac kalles StabiliTrak, hører til standardutstyret.

Mye arbeid er lagt ned i støydempingen i de ulike delene av bilen, samtidig som den ønskede lyden er utviklet i samarbeid med Bose. Åtte høyttalere er standard, men i en 25.000 kroner dyrere Launch Edition får du Surround-system med 15 høyttalere. Da følger også navigasjonssystem, elektronisk styring av hjuloppheng (Magnetic Ride Control) og oppvarmet ratt med på kjøpet.

I løpet av mai er de første STS på plass hos norske forhandlere. Importøren ser ikke akkurat for seg noe rush, de forventer å selge fem biler i år. Kanskje ikke så rart når den skal sloss mot konkurrenter som BMW 5, Lexus GS, Mercedes-Benz E-Klasse og Audi A6. De norske prisene blir som følger:

  • V6 Elegance: 859.500,-
  • V6 Launch Edition: 884.500,-
  • V8 Elegance: 1.127.000,-
  • V8 Launch Edition: 1.157.000,-

Mer om nye Cadillac STS kan du lese i Bil nummer 6.

Powered by Labrador CMS