Volkswagen Golf GTI

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen Golf GTI

Golf GTI testet vi sist i Bil 6 i 2005, da den ble testvinner i konkurranse med nykommeren Opel Astra GTC. Nå som Focus ST har kommet på banen er det naturlig å matche Golfen mot Focusen.

De utvendige designinngrepene på GTIGolfen i forhold til standardutgaven er meget forsiktige – den skremmer ingen med prangende "over-status", for å si det sånn. Golf er en bil som er sosialt akseptert, også i GTI-drakt. Samtidig er noe av moroa med en GTI at den stikker seg ut, fargevalget bør understreke at dette ikke handler om en vanlig familiebil. Du får den for eksempel i anonym stålgrå. Vår sorte testbil, med sin finurlige røde innramming av grillen, er bedre enn grå, men rød (som vi kjørte i forrige test) er helt optimalt, synes i hvert fall vi.

Selv om 3-dørs er det karosseriet som tradisjonelt anses som mest sporty, er 60 prosent av fabrikkens produksjon 5-dørs – bilen er gjerne både familiens transportmiddel og pappas leketøy. Innvendig har vår testbil karakteristiske, fine "retro"-seter, med GTIlogo i ryggen. Setene gir langt på vei fullkommen sittekomfort, og føreren kan glede seg over et tre-eket tykt sportsratt som, overraskende nok, er flatt nederst. Fire voksne har god og komfortabel plass.

Golfens finslepne kjøreegenskaper er imponerende nok isolert sett. Når du matcher den mot Focus ST kjenner du at ST har litt bedre styring og har hakket bedre balanse i chassiset. Golfens styrekarakteristikk er ganske lik Focus, men Golf er en tanke mindre kontant. Hjuloppheng og fjæring er fast nok til å takle både svingete landevei og banekjøring. På normalt dårlig asfalt gir Golfen akseptabel komfort, men når asfalten blir mer lik et stort vaskebrett, overføres både slag og vibrasjoner til karosseri og seter i merkbar grad.

Det solide bunndraget på 280 newtonmeter harmonerer fint med testbilens DSGgearkasse. DSG-kassen (som kjennetegnes av dobbel clutch som alltid legger neste geartrinn klart) imponerer med sin kjappe sjalting – og akselerasjonstiden fra null til hundre er faktisk bare 0,1 sekund tregere enn den 25 hester sterkere Focus med manuelt gear. Likevel, om automat er det rette på en sportslig bil, kan diskuteres. Hvorvidt du foretrekker manuelt gear eller automat er selvfølgelig et resultat av smak og behag, men personlig ville vi valgt å gjøre gearjobben selv hvis vi til daglig skulle kjøre en GTI.

Subjektivt bedømt er det noe mer støy, spesielt romlestøy, i Golfen – bredere dekk må ta noe av skylden for det. Støymåleren bekrefter dette, spesielt i 50 km/t er forskjellen hørbar og målbar.

Ettersom vi denne gang kjører femdørsutgaven, oppnår vi det maksimale av kombinasjonen sportslighet og praktiske brukeregenskaper. Med lettvint adkomst til baksetet, akseptabel bagasjeplass og fine kjøreegenskaper byr bilen på både moro og nytteverdi.

FØRERMILJØ = 8
Avdempet og tradisjonelt, forsiktig sportslig løft, traust. Godt ratt.

PLASS = 7
Som kompaktbil er det akseptabel kupéplass i alle retninger. Noe dårligere bagasjevolum.

KOMFORT = 6
God komfort på slett asfalt, Ikke optimal på ujevn vei. Noe romlestøy.

KJØREEGENSKAPER = 9
Fin styrefølelse. Presis og balansert.

YTELSER OG FORBRUK = 9
Svakeste motoren, men imponerende ytelse, lavt forbruk.

SIKKERHET = 9
Bra score i NCAP-testen, fem stjerner i hovedtesten.

PRIS OG UTSTYR = 8
Grei pris, bra utstyrsnivå.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Innledning
- Ford Focus ST
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS