Nissan Note 1.6 Tekna

Det har vært langt mellom ferskvarene fra Nissan. Med Note melder de seg nå på i konkurransen om kundene som søker fleksible og kompakte familiebiler.

Publisert Sist oppdatert

Nissan Note

Først publisert i BIL 8/9-2006.

Nissan hadde ikke akkurat noen salgssuksess her i landet med sitt forrige "høybygg" – Tino var navnet – men nå prøver de igjen med en høy og kompakt bil som er litt større enn de små, men som holder seg et dusin centimeter under Golf i utvendig lengde. Note, som bygges i Sunderland-fabrikken, er basert på samme plattform som både Renault Modus og Clio, men akselavstanden er hele 12 cm større enn på halvbroren Modus. Her ligger forklaringen på at benplassen i baksetet på Note er meget raus – men forutsatt at baksetet, som kan skyves i lengderetning, står i bakerste posisjon. Selv med maksimal benplass i baksetet er bagasjerommet 80 liter større enn i Modus. At Note likevel er en liten bil merker man i praksis ved manøvrering i trange parkeringsluker.

Førermiljøet virker luftig og rommelig, takket være god takhøyde, og instrumenter, brytere og knapper er oversiktlige og innen god rekkevidde. Førersetet har både høyde- og lengderegulering, mens rattet bare har tilt, ikke lengderegulering. Venstrefoten finner seg til rette på en forhviler av akseptabel størrelse, men sidestøtten for høyrebenet er noe begrenset på grunn av midtkonsollens utforming. Sitteputene er forholdsvis lange, i hvert fall til småbil å være. Plassen under passasjersetet foran er utnyttet til et smart oppbevaringsrom som kommer til syne når sitteputen vippes opp og framover. Smart er også det doble gulvet i bagasjerommet, som gir valgmulighet mellom enten god takhøyde eller mindre høyde, men med flatt gulv og et ekstra rom under gulvet.

Maskinavdelingen byr ikke på den fyrrigste 1,6-literen vi har kjørt, men med et par passasjerer og tilhørende bagasje om bord har den ingen problemer med å holde jevn og komfortabel langturhastighet uten at vi behøver å jobbe mye med spaken for å sjalte ned i motbakkene. Om så var hadde det ikke vært noen plage, for gearskiftet er presist og behagelig, og med kort føringsvei. Motoren tåler turtall, for eksempel topper ytelsen seg ved 6000 omdreininger, men i takt med turtallet stiger også støynivået merkbart. Selv om hjulenes kontakt med asfalten også er en støykilde, er det motorlyden som er fremtredende ved landeveiskjøring.

Hjulopphenget ligger så absolutt på den faste siden av komfortabel, mens styringen reagerer presist og forholdsvis kontant på rattbevegelser. Retningsstabiliteten er meget god, noe den lange akselavstanden bidrar til.

Prisen for grunnmodellen, 1.4 Visia med 88 hk, begynner på 178.700 kroner. Med 110 hester under panseret starter prisen på 205.600, mens vår prøvebil, med høyeste utstyrsnivå, ligger tett under 230.000 kroner. Da hører ESP, sidekollisjonsgardiner, aktive hodestøtter, automatisk klimaanlegg og CD-skifter med til utstyrspakken. ESP kan forøvrig ikke leveres i kombinasjon med automatgear.

Kort om bilen:

Pris: kr. 228.600,–
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1598 ccm. 81 kW (110 hk) v/6000 o/min. 153 Nm v/4400 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 408 x 169 x 155 cm. Akselavstand: 260 cm. Egenvekt m/fører: 1182 kg. Tillatt totalvekt: 1560 kg. Dekk: 175/65 R14. Bagasjerom: 280 – 437 liter (VDA). Tankvolum: 46 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 10,7 sek

Powered by Labrador CMS