Ole Brumm-bilen

Noen ganger er det helt greit å si som Ole Brumm; ja takk, begge deler. Med Volvo C70 er forskjellen knapt 30 sekunder.

Publisert Sist oppdatert

Volvo C70 D5

Først publisert i BIL 8/9-2006.

Bruksverdien av en cabriolet øker selvfølgelig betydelig når du samtidig bringer med deg et fast tak som på et knapt halvminutt sørger for å isolere deg fra regnskurer – eller fra snø og kuldegrader.

Med tredelt takkonstruksjon, i stedet for todelt som flere av kompaktcabrioletene har, har Volvo/-Pininfarina laget en cabriolet som beholder de elegante utvendige linjer når den konverteres til coupé. Og apropos det italienske bilikonet, C70 bygges hos Pininfarina Sverige AB i Uddevalla.

Vi har tidligere kjørt Volvos nye coupé-cabriolet med den femsylindrede bensinturbomotoren T5 (Bil nr 2/3 i år). Nå er turbodiesel på plass, og det betyr drøyt 50.000 kroner lavere pris enn med T5 under panseret.

Noen rynker nok fortsatt på nesa over kombinasjonen cabriolet og diesel, men det er bare å akseptere det og venne seg til det; stadig flere produsenter tar konsekvensen av at diesel er på fremmarsj blant det bilkjøpende publikum.

Når bilprodusentene tar støydemping så alvorlig som Volvo har gjort med C70, skulle hovedargumentet mot diesel i cabriolet være fjernet. Her er ikke motorlyden fremtredende, med eller uten tak.

Volvo har også gjort en annen fin jobb, nemlig med vindskjermene som monteres bak forsetene (og som betinger at det ikke sitter noen bak). Selv ved kjøring i 100 km/t er det lite trekk bakfra og fra sidene. Ved kjøring i 12–15 forsommergrader og lett regn på den svenske vestkysten, la vi ned taket, satte gulvvarmen på 24 grader – og hadde det helt utmerket.

Bilens kjøreegenskaper bidro så absolutt til trivselen. Selv om styringen er satt opp for å tilfredsstille et amerikansk publikum, det vil si at den er en smule passiv rundt nullpunktet, er den presis nok til å gi god styrefølelse i nordiske landveishastigheter.

Karosseriet er så vridningsstivt at det ikke gir etter for aktiv kjøring, det er hele 100 prosent stivere enn på forrige C70, i følge Volvos ingeniører.

D5-motoren, som vi kjenner fra større Volvo-modeller som V70, S60 og XC90, er modifisert for å få plass i motorrommet på C70, og effekt og moment er senket noe. Motoren er utstyrt med partikkelfilter hvor partiklene brennes av automatisk under kjøring når det er nødvendig.

De som har ønsker om å kjøre ny C70 i sommer, må enten ta en prøvetur hos nærmeste forhandler eller gjøre det i utlandet – norske kunder må pent vente i køen til de store markedene har fått sitt. Det betyr at vi skriver januar før biler er på plass hos norske kunder.

Kort om bilen:

Volvo C70 D5
Pris: kr. 563.900.
Motor: Femsylindret rekkemotor. 2400 ccm. 132 kW (180 hk) v/4000 o/min., 350 Nm v/1750-3250 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 458 x 182 x 140 cm. Akselavstand: 264 cm. Egenvekt m/fører: 1795 kg. Dekk: 235/45 R17. Bagasjerom: 200/404 liter (VDA). Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,5 sek.
Toppfart: 225 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,73 l/mil.
CO2-utslipp: 193 g/km.
Konkurrenter: Audi A4, BMW 3-serie, Saab 9-3, Mercedes CLK, VW Eos.
Aktuell: Januar 2007.

Powered by Labrador CMS