Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma
Fisker Karma

Think kunne blitt Fisker

Da jeg spurte Henrik Fisker hva han syntes om den nye, store Think, hadde han ingen mening. Diplomat: Han var blant dem som ble spurt om å lage et forslag.

Publisert Sist oppdatert

På egne ben

Etter at Henrik Fisker, egentlig dansk, var ferdig utdannet designer på Art Center i California, ble han der.

Han jobbet blant annet på BMWs store designsenter der, og jobbet for Fords Advanced Design og hadde en periode ansvaret for Aston Martin. Men da det ble snakk om å flytte til England, hoppet han av og begynte for seg selv (Les mer her).

Først med Fisker Coachbuilding, der han viste to egne modeller basert på stor Mercedes og stor BMW (han har alltid vært interessert i litt luksus), Tramonto og Latigo het de, og det ble bygget en ganske kort serie av dem hos Stola i Torino.

Flere oppdrag

Så designet han den tyske Artega, som nå er rett rundt hjørnet, bilen er klar og fabrikken er nesten klar.

Og så ble han åpenbart kontaktet av Think da de skulle utvikle sin idé om en stor el-bil. Og akkurat da begynte bransjen å høre og Henrik Fiskers egen plug-in hybrid.

Det ble ikke noe av Th!nk-jobben, den gikk som kjent til Porsche, men det ble definitivt noe av hans eget prosjekt.

Karma

Karma (hvor California kan man bli?) døpte han den store, luksuriøse fire-dørs sportslimousinen, og den ble vist for første gang i Detroit i år.

Nå har han tatt den med til Europa og til Genève-utstillingen, ikke minst for å demonstrere bilens Q Drive, utviklet av samarbeidspartneren Quantum Technologies.

En liten forbrenningsmotor skaffer strøm til en avansert litium batteripakke, som imidlertid også kan lades rett fra veggen. Uten hjelp fra forbrenningsmotoren kan altså California-eliten kjøre eksosfritt nesten 100 km – og mange kjører vel ikke mer hver dag. Dermed praktiserer man antakelig God Karma, hvilket burde gi visse garantier om lykkelig reinkarnasjon.

Fullsize

Bilen selv forteller ikke akkurat om mager pragmatisme. Den er forholdsvis overveldende, lang som en CLS, bred som en 7-serie og høy som en 911. Med masse aluminium både i struktur og karosseri.

Vekten glemte jeg å spørre om, men i beskrivelsen står det om en mulig toppfart på over 200 km/t og 0-100 på 6 sekunder.

Karma skal bygges av et nytt firma, Fisker Automotive som, forteller han begeistret ”nettopp har fått en runde-to med multi-million finansiering.

Kleiner Perkins Caufield & Byers er det imponerende navnet på venture-kapital selskapet som står bak. De har nå helt klare planer om å få produksjonen i gang i 4. kvartal neste år. Fabrikken skal kunne få en kapasitet på 15.000 biler pr. år og prisen er satt til $ 80.000.

De tar allerede opp bestilling på det første 99. De skal nemlig signeres av Henrik Fisker personlig!

Powered by Labrador CMS