Alfa 156 Sportwagon
Alfa 156 Sportwagon
Alfa 156 Sportwagon
Alfa 156 Sportwagon
Alfa 156 Sportwagon
Alfa 156 Sportwagon
Alfa 156 Sportwagon
Alfa 156 Sportwagon
Alfa 156 Sportwagon
Alfa 156 Sportwagon
Alfa 156 Sportwagon
Alfa 156 Sportwagon
Alfa 156 Sportwagon
Alfa 156 Sportwagon
Alfa 156 Sportwagon

Alfa 156 Sportwagon: Design i førersetet

Alfa 156 Sportwagon har et utseende som kan forhekse, og mang en bilentusiast ofrer gjerne sjela, eller sparepengene, for å få tak i en. Vi prøvekjørte et velutstyrt eksemplar med heftig motor.

Publisert Sist oppdatert

For mange er det naturlig å sammenligne 156 SportWagon med 3-serie, C-Klasse og A4, men Alfaen er mindre enn disse, ja faktisk også vesentlig mindre enn for eksempel en Opel Astra stasjonsvogn - i alle retninger.

Vår passasjer på 194 centimeter stanget hodet i taket enten han satt foran - godt bakoverlent, eller bak. Påskuddet for å kjøpe en stasjonsvogn er som regel ekstra plass bak setene. Glem det i SportWagons tilfelle, du får større bagasjerom i sedanen. Her er det linjer og livsstil du kjøper.

Lekre linjer
Og utseendet er det lite å utsette på, spesielt etter faceliften i 2003 som medførte en dypere V-formet grill med masse krom og nye, smekre lykter. I tillegg er nye motorer kommet til, deriblant den potente 2,0 JTS som byr på 165hk.

I tradisjonell Alfa-stil skal du bruke høyrefoten og gearspaken for å mane frem kreftene, maks effekt kommer ved 6.400 omdreininger. Dreiemomentet (206 Newtonmeter) slår ut i full blomst ved mer beskjedne 3.250 omdreininger men er også godt representert ved lavere turtall.

I sum gir dette en potent og trekkvillig motor med et herlig snerr. Hadde det ikke vært så kaldt i februar, hadde vi foretrukket å kjøre med vinduet åpent.

Sportslig interiør
Fra førerstolen får vi bekreftet bilens sportslige uttrykk. Røde instrumenter med tre små klokker for drivstoff, klokke og temperatur er plassert på senterkonsollen. Men at Alfa har brukt simpel, blank plast på dashbord og rundt gearspaken er vanskelig å akseptere. Her burde de har spandert børstet stål eller aluminium.

Setene er av det sportslige slaget, men mangler sidestøtte, både for rumpe og rygg. I tillegg savner vi muligheten for å vippe setet for å oppnå støtte under lårene. Vi slet med å finne en optimal sittestilling bak rattet. På den annen side er det en positiv opplevelse å sette seg i baksetet som har ekstra puter som gir god støtte under knærne.

Vårt eksemplar hadde utstyrsnivå Distinctive med TI-pakke, noe som bl.a. innebærer spesielle 17-tommers felger med 215/45 dekk. Kombinert med et sportslig understell gjør dette at vi merket hver minste ujevnhet i asfalten og at vindsus og hjulstøy var på et plagsomt nivå ved hastigheter opp mot det lovlige på norsk motorvei.

Alfa 156 SportWagon JTS 2,0 Distinctive med TI-pakke har en prislapp på kr 403.850. For et slikt beløp har du mye å velge mellom, og du skal nok være spesielt italofil for å ende opp med denne bilen. Eller kanskje du rett og slett er forhekset av utseendet?

J

L

Frisk motor med gromlåt

Høyt støynivå

Lekkert design

Trang kupe

Image

Billig finish

Powered by Labrador CMS