Peugeot 206 CC

Ja takk, begge deler. I 206 CC har Peugeot kombinert det beste fra to verdener, og presenterer en bil som med enkle grep kan forvandles fra Coupé til Cabriolet.

Publisert

Peugeot 206 CC
Peugeot 206 CC

Først publisert i BIL 1 - 2001.

Peugeot 206 CC er definitivt både Coupé og Cabriolet, og med litt godvilje handler det også om to-pluss-to. For å ta det siste først. Bilen har baksete, men det er trangt, veldig trangt. Eller for å sitere en representant for Peugeot under den europeiske presseintroduksjonen: - Baksetet er velegnet for barn – på korte turer.

Det er både elegant og raskt gjort å forvandle 206 Coupé med sitt metalltak til 206 Cabriolet. Du vipper løs to festekroker over frontruten, trykker på en knapp og i løpet av 30 sekunder har et elektrohydraulisk system gjort jobben. Det er ikke unikt, for prinsippet er sammenlignbart med det i Mercedes SLK, men det er uvanlig på en så rimelig bil. Bruksverdien ved en cabriolet blir langt større når bilen også er utstyrt med metalltak – og når taket ikke behøver å legges igjen i garasjen. Dette er sånn sett en cabrio for nordiske, skiftene værforhold. Med en pris i underkant av 250.000 kroner for 206 CC med 1,6-liters motor, tror vi importøren har vært meget beskjeden i sin målsetting om å selge mellom 200 og 300 biler i året. Med to-liters motor vil prisen sikkert havne godt over 300.000 kroner, også fordi den har mer standardutstyr.

206 CC er ikke "bare" en vanlig 206 hvor taket er skåret av. For å beholde stivheten minst like god som i kombikupéen, er det bygget inn en rekke forsterkninger i karosseriet. Både langsgående og tverrgående bjelker, rør og innfestingspunkter er forsterket. Dette alene betyr en vektøkning på 50 kg, og når taket og koffertlokket med tilhørende mekanismer legges til, er CC-utgaven 120 kg tyngre enn kombikupéen med tilsvarende motor. Det er også grunnen til at akselerasjonen er noe dårligere, det dreier seg om et drøyt sekund fra 0-100 km/t med 1,6-literen.

Hjuloppheng og fjæring er basert på 206 GTI, men er avstemt i mer komfortabel retning. Enkelte detaljer er modifisert, blant annet er stabilisatorstagene 2 millimeter tynnere enn på GTI-utgaven. Styringen er forholdsvis kontant, men det er merkbar forskjell på styrefølelsen avhengig av motorvariant – blant annet fordi 2-litersversjonen står på 16-tommers felg med 205/45-dekk, mens 1,6-literen er skodd med 185/55R15. Hvis vind i håret skal kombineres med en rimelig penge, er 1,6-literen det rette valget. Hvis sportslig følelse står øverst på ønskelisten, er 2 literen det rette. Det sørger kombinasjonen lavprofildekk og motorstyrke for.

Bilene vi kjørte i Frankrike i november var hentet fra førserieproduksjonen, og frem mot full serieproduksjon går vi ut fra at Peugeot jobber med å forbedre en detalj med hensyn til støydempingen, nemlig vindsus i overgangen mellom selve taket og bakruteseksjonen. I 206 CC er det standard med vinkelregulering av førersetets sittepute. Med setet i laveste posisjon er det relativt god høyde under taket, men personer med lang overkropp bør absolutt prøvesitte bilen før kontrakten underskrives.

En tilsynelatende ulempe med bilen, er at bagasjerommet bare rommer 150 liter når taket er nede. Det er ikke noe problem så lenge baksetet er en tvilsom plass for mennesker, her er det plass til masse bagasje. Som ekstrautstyr leveres dessuten en koffertholder som monteres i de to bøylene utenpå bagasjelokket.

Her hjemme blir 206 CC lansert før påske. Foreløpig finnes den bare med femtrinns manuell gearkasse. Innen den er klar for levering i Norge er firetrinns automatkasse også klar, men bare i kombinasjon med 1,6 literen. Noen dieselmotor kommer ikke i 206 CC. Kundene synes ikke at cabriolet og diesel smaker godt sammen. Det er også verdt å merke seg at importen av 306 Cabriolet blir stoppet når 206 CC kommer.

DETTE ER PEUGEOT 206 CC:

Powered by Labrador CMS