Peugeot 308 1.6 HDi Premium Pack

Peugeot 308 er en tiltalende bil med fleksibel plass, men som sin forgjenger takler den ikke dårlig underlag så bra.


Publisert Sist oppdatert

Peugeot 308

Innledning

Peugeot 308 er en videreutvikling av 307, men har samme grunnkonstruksjon, for eksempel er akselavstanden uendret. Selv om det har skjedd en forbedring på punkter som hjuloppheng og interiør kan vi ikke strekke oss så langt som til å si at 308 er en ny konstruksjon – den innebærer ingen revolusjon i forhold til 307.

Førermiljøet er oversiktlig, med dekorativt instrumentpanel og dashbord. Fra førersetet er det forholdsvis langt frem til frontruten, og samtidig gir dashbordets utforming et inntrykk av at bilen er et hakk bredere enn den egentlig er. Det er brukbar sidestøtte i førersetet, venstrefoten finner plass på en fothviler av akseptabel størrelse, og høyrebenet får god sidestøtte mot midtkonsollen.

Helhetsinntrykket av førermiljøet er at det er pent å se på, men det er ikke fullkomment når det gjelder alle funksjoner, så alt i alt bedømmer vi det til å ligge på samme nivå som de to rivalene i testen.

Etter at 307 fremsto i ny drakt og med nytt navn, registrerte vi under vårt første møte med nykommeren at det hadde skjedd merkbar utvikling når det gjelder hjulopphenget, men etter å ha kjørt bilen i denne sammenligningstesten, må vi slå fast at utviklingen ikke har vært stor nok til å fjerne det som var problemet med 307, nemlig at bilen ikke oppfører seg så bra som vi forventer på dårlig underlag.

Sånn sett kan Peugeot 308 kalles dr. Jekyll og mr. Hyde: Den kjører meget komfortabelt og tillitvekkende på god asfalt, men hjulopphenget henger ikke med i svingene når underlaget er dårlig. Det rister og slår, og vibrasjoner og lyd forplanter seg i ubehagelig stor grad til karosseriet.

På kjettingslitt vintervei er det vesentlig mer støy i 308 enn i Hyundai i30. Selv om flere av komponentene i hjulopphenget er videreutviklet, har altså ikke dette gitt seg tilsvarende positive utslag når det gjelder støydemping under krevende forhold.

Styringen får absolutt godkjent karakter, den er presis, men ikke utpreget kontant. Derimot er vi mer forbeholden med å dele ut ros for gearsjaltingen. Dvask og upresis er nærliggende ord å ty til etter å ha betjent gearspaken gjennom mer enn 600 kilometers testkjøring. "Forferdelig," sa en av testsjåførene.

HDi-motoren ligger midt mellom sine to konkurrenter når det gjelder ytelse. Den gjør en fin jobb, blir hengende bare ubetydelig etter den sterkere i30 under akselerasjonsøvelsen, men viser et testforbruk som ligger noe høyere enn koreaneren.

Merkostnaden for Premium Pack er 28.000 kroner, og da får du blant annet panorama glasstak, ryggesensor, cruise control og JBL hifi-anlegg med på kjøpet. En smart detalj er den "doble" hattehyllen hvor gjenstander med inntil 3 cm tykkelse kan ligge i skjul.

FØRERMILJØ 7
Delikat å se på, ikke fullkomment i funksjonen.
PLASS 8
På høyde med konkurrentene. Dårlig takhøyde bak. Baksetet kan skyves.
KOMFORT 6
Bra kjøre- og sittekomfort på god vei. Støy og vibrasjoner på dårlig underlag.
KJØRING 6
Akseptabel styrefølelse. Best på slett asfalt, har problemer på dårlig vei.
MOTOR/FORBRUK 8
Både ytelse og forbruk ligger midt på treet i dette laget.
SIKKERHET 10
Fem stjerner og god score i NCAP-testen.
PRIS/UTSTYR 10
Høyeste prisen, spesielt med full pakke.
SUM 52

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Fiat Bravo
- Hyundai i30
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS