-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mazda 5: 6 + 1 og skyvedører
Nye Mazda 5 har 6 seter pluss et minisete, men er dermed ingen 7-seter.
Først publisert i BIL 11 - 2005.
Flerbruksbiler har fortsatt økende popularitet, og Mazda gjør en innsats for å delta i oppsvinget. Hittil har de hatt modellene Demio, Premacy, og en større med det treffende navnet MPV, som jo er kallenavnet for slike biler, Multi Purpose Vehicle. Den nye Mazda 5 ligger mellom Premacy og MPV i størrelse, og med skyvedører som på MPV.
Og skyvedørene er blant det som utmerker denne bilen. Kangoo, Partner, Caddy Life og andre flerbruksbiler har også skyvedører, men Mazda 5 har en mer elegant langstrukket form enn disse kassebilene. Denne elegansen har heller ikke gått negativt ut over den innvendige plassen, som oppleves som praktisk og rommelig. Skyvedørene gir enkel adgang både for passasjerer og last.
Fire voksne og to barn kan reise komfortabelt i Mazda 5, og hvis det kniper kan man ha med en liten passasjer mellom de to i midterste rad også. Men midtsetet i raden bak føreren er ikke anbefalt for lengre turer. Når man behøver å frakte større ting, kan alle baksetene enkelt legges ned slik at man får et stort og flatt lasterom. Noen konkurrenter er nok større innvendig, men Mazda 5 har en god løsning som burde passe for mange.
I de siste årene har Mazda prøvd å tillegge nybilene sine en mer sportslig profil enn før, med sitt zoom-zoom slagord. Dette er litt nedtonet når det gjelder Mazda 5, forståelig nok – men til å være en fleksibel familiebil er kjøreegenskapene mer enn gode nok. Bilen er god å kjøre, både med tanke på komfort og veigrep. Man sitter også godt i førerstolen, med en gearspak høyt plassert i dashbordet.
1,8-liters motoren er sprek nok til Mazda 5, med mindre man ofte fyller opp bilen med passasjerer og bagasje. Med toliters motor blir det mer riktig, men da havner prisen på 310.000 kroner.
Mazda 5 1.8 Touring:
Pris: kr. 279.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1798 ccm. 85 kW (115 hk) v/5300 o/min. 165 Nm v/4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 450 x 175 x 166 cm. Akselavstand: 275 cm. Egenvekt m/fører: 1470 kg. Tillatt totalvekt 2090 kg.
Dekk: 205/55R16.
Bagasjerom: 112-857 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,4 sek.
Toppfart: 182 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,79 l/mil.
CO2-utslipp: 190 g/km.