Audi A8 3.0 quattroTestvurdering og poeng
Audi A8 3.0 quattro
Testvurdering og poeng
Audi A8 3.0 quattroFoto: Trygve Bæra
Audi A8 3.0 quattro
Foto: Trygve Bæra
Audi A8 3.0 quattroFoto: Trygve Bæra
Audi A8 3.0 quattro
Foto: Trygve Bæra
Audi A8 3.0 quattroFoto: Trygve Bæra
Audi A8 3.0 quattro
Foto: Trygve Bæra
Audi A8 3.0 quattroFoto: Trygve Bæra
Audi A8 3.0 quattro
Foto: Trygve Bæra
Audi A8 3.0 quattroFoto: Trygve Bæra
Audi A8 3.0 quattro
Foto: Trygve Bæra
Audi A8 3.0 quattroFoto: Trygve Bæra
Audi A8 3.0 quattro
Foto: Trygve Bæra
Audi A8 3.0 quattroFoto: Trygve Bæra
Audi A8 3.0 quattro
Foto: Trygve Bæra
Audi A8 3.0 quattroFoto: Trygve Bæra
Audi A8 3.0 quattro
Foto: Trygve Bæra
Audi A8 3.0 quattroFoto: Trygve Bæra
Audi A8 3.0 quattro
Foto: Trygve Bæra

Opera eller technoparty? Del 2

Med en ny Audi A8 rett rundt hjørnet lot vi "gamlefar" ta jobben med å utfordre BMWs teknologiflaggskip. Store sedaner med høy status er kanskje den biltypen som først blir gammel. Kan den noen år gamle Audi A8 med firehjulstrekk holde følge med BMWs nye bakhjulsdrevne statusbil?

Publisert Sist oppdatert

- TIL DEL 1

Audi A8 3.0 Quattro

Det er selvsagt litt urettferdig å sette en bil som er i slutten av sitt livsløp opp mot en som er i begynnelsen av sitt. Likevel er det dette som er virkeligheten for den som skal kjøpe bil i denne klassen – ting skjer raskt.

Tohundreogtrettito hestekrefter høres ikke helt vanvittig ut i denne store bilen. Det finnes tredørsbiler med mer hester.

Det er imidlertid ingen tvil om at det er forskjell på hester. Disse fores i likhet med BMW sine med diesel og gir et trykk som får deg til å glemme hvor stor denne bilen faktisk er.

Designen avslører at bilen er noen år gammel, men den fremstår fremdeles som en moderne bil også ute på veien. Den har en slags diskret utstråling som gjør at dette er en luksussedan du godt kan bli sett i uten å fremstå som spesielt prangende.

Sportslig komfort

I likhet med BMW kan godt A8 nytes fra baksetet. Det er imidlertid ikke så vanlig i den norske transportkulturen, så derfor befinner nok mange av A8-eierne seg bak rattet. Der er det lett å trives.

Knapper og hendler finnes der du forventer, og betjening av multimedia og navigasjon er fremdeles forbilledlig. Selv sammenlignet med de nye knappene på BMWs iDrive, er Audis MMI-system meget bra når du har fått det i fingrene.

Kvalitet og finish på interiør har i mange år vært en viktig del av varemerkebyggingen av Audi som et premiummerke.

Selv utstyrt med skyvelær og bladsøker, skal du lete svært grundig for å finne ett mellomrom som ikke har den bredden som gutta i de hvite frakkene i Ingolstadt har bestemt. Setene er komfortable, men gir samtidig en sportslig følelse som kler bilen godt.

Det vanskelig å finne noe å sette fingeren på – Audis problem har ingenting med det man tilbyr å gjøre – problemet får du når du sammenligner den direkte med BMWen. Da fremstår den - som den er - eldre.

Fremkommelighet

I en duell som åpenbart blir tøff for Audi, er det firehjulstrekksystemet som fremstår som dens klare fortrinn. På vinterføre gir denne bilen en utrolig god retningsstabilitet selv på svært rufsete underlag, og selvsagt i den siste kneika opp til hytta.

I så godt som samtlige tilfeller kommer du også fint opp med BMWen, men Audien gjør det med en følelse av sikkerhet som en del sjåfører vil sette pris på.

Audi mangler motstanderens elektroniske bakhjulsopphengsmagi – men henger godt med i vår testløype. Styrefølelsen er god og gir god kontakt med vinterdekkene i dimensjonen 245/50 R18.

På tørre asfaltveier vil den nok måtte jobbe hardt med å følge med kjøredynamikken som er i BMW – den fremstår imidlertid som en svært god allrounder.

Fleksibel

Treliteren i A8 fremstår som det mest fornuftige motorvalget i denne bilen. Den fremstår som mer fleksibel og sterkere enn 3.2-liters bensinmotor som er ett av de nærmeste alternativene.

Tiptronic-kassa jobber godt sammen med motor og firehjulstrekk. Den kan selvsagt gires manuelt, men funger så godt i automatmodus at det kun er under helt spesielle situasjoner at du vil ønske å benytte muligheten.

224 gram CO2 per kilometer er 30 gram høyere enn BMWen – og det jobbes nok særdeles målrettet hos Audi for å komme seg godt under 200 gram når neste generasjon A8 dukker opp.

(Testen ble først presentert i Bil nr 5-2009)

- TESTVURDERING OG POENG AUDI A8 3.0 quattro

- TIL DEL 1

- KONKLUSJON

Powered by Labrador CMS