Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh
Porsche 963 LMDh

Ny Porsche til Le Mans

Med sin nye 963, den minst Porsche-bygde konkurransebilen noensinne, er de nå klar til en 2023-sesong som også skal inkludere neste års Le Mans.

Publisert Sist oppdatert

En ting er at den nye Porschen, en ren kundebil, i første rekke skal driftes av Penske. Det er ikke første gang vinner-Porscher blir bestyrt av andre enn fabrikken. Og Porsche har lang tradisjon i å selge konkurranse-biler til eksterne kunder fra dag en.

Men det er ikke ofte Porsche går utenfor Weissach for å hente inn alt som ikke er drivlinjen. Denne gangen har de gått til kanadiske Multimac for hele chassisbiten. (Det er forresten de som blant annet var med på å utvikle Ford GT i landeveisversjonen, og som bygget Ferraris 296 GTB Assetto Fiorano opphengning).

Her har de bygget en bil til klassen LMDh sammen med blant andre Bosch, Williams Advanced Engineering og Xtrac. Det er jo en gjennomført hybrid vi snakker om.

Hjertet er en 4,6-litersV8 biturbo som det også er mye tradisjon i. Den stammer egentlig fra motoren i 918 Spyder, men du kan trekke sporene helt tilbake til RS Spyder racerbilene fra 2005 og 2008.

Og når du ser på selve formgivningen av bilen er vi helt tilbake til 80-årene med 956 og 962. Men lysstripen bak er den samme du finner på dagens 991, 911. Fargekombinasjonen, svart/hvit/rød er velkjent fra mange fotografier med det rutede flagget i forgrunnen.

Le Mans reglementet gir ikke lenger store friheter. Motor-enheten gir oppunder 700 hk – det er så langt man kan ta den. Og eksterne begrensninger gjør også at den finnen og den hekkspoileren du ser her er omtrent så langt du kan gå.

Porsche selv er ganske optimistiske. De kjørte nesten 8.000 testkilometer før bilen ble sluppet løs på offentligheten ved Goodwood Festival of Speed hvor besøkende fikk se den i levende live for første gang.

Det er allerede nevnt en rekke førernavn som skal ratte dette neste år. Blant annet danske Michael Christensen. Den første løpet blir Daytona, 24-timers, i januar. Man skal kjøre hele IMSA sportsbil-mesterskapet neste år.

Powered by Labrador CMS