-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Etter mer enn 60 år:
Cobra får endelig tak
AC Cobra har vært noe av det råeste siden de første ble satt sammen for mer enn 60 år siden. Det virker ikke som bilen bli mere soft nå som den har fått tak.
Cobra har vært selve begrepet på roadster.
Det har riktignok vært noen forsøk på hardtop fra andre produsenter, men det har liksom ikke stemt. Å forsøke seg på kalesje ble bare tøv. Så dette har vært åpent. Frem til nå.
Produsenten heter fremdeles AC Cars og kaller seg den eldste aktive bilprodusenten i Storbritannia.
La oss kalle det en sannhet med modifikasjoner. Det har vært en del opphold og eierskifter og konkurser og merkverdigheter underveis – men de som bygger disse bilene nå er i hvert fall ganske tro mot det opprinnelige konseptet.
Det er liksom ikke store infotainment-skjermer som ødelegger et funksjonelt dashbord, noe spor av elektronisk krengningskontroll er det heller ikke, og bakfra kan du fremdeles telle mange nok, og store nok, eksosrør til å møte kravene fra ganske fete amerikanske V-åttere.
Donington Park
Men, og dette er to viktige deler av den ferskeste historien om AC: i fjor flyttet de igjen hovedkvarteret tilbake til Europa. Til tradisjonsrike Donington Park.
Og så, på slutten av fjoråret, begynte de å bygge et nytt chassis av aluminium og med store, stive komponenter. Ikke en monocoque, men la oss nøye oss med å si at den er mye nærmere en Lotus Elise enn rør-rammen til en Lotus Se7en.
Selvfølgelig vil den rammen også ligge under den nye AC Cobra GT Coupé. Taket er altså ikke lagt på for å stive opp hele konstruksjonen – det har aldri vært nødvendig.
Dette er stivt nok.
799 hestekrefter
Stivt nok til at de første 99 eksemplarene kommer i en ekstrem Clubsport versjon – i klartekst betyr det 799 bhp – sammenliknet med normalversjonens (kan man kalle en Cobra normal?) 450 hester – eller 720 med kompressorhjelp.
Bilen skal leveres fra slutten av 2025, den får samme akselavstand som Roadsteren (2570 mm) og vekten vet de ikke før den er ferdig bygd. Men med Clubsport modellen har de siktet seg inn mot 1450 kg.
Nå er det bare disse bildene jeg har sett av den nye modellen, men det er ikke noe her jeg ikke applauderer. Og jeg tviler på at noen vil beskylde bilen for å ha blitt mer femi med litt beskyttelse mot elementene.
Og med lavere luftmotstand som bør gi høyere toppfart.