I 2027 åpner Renault et nytt museum i Flins-sur-Seine. Før den tid må produsentens enorme samling av biler reduseres litt og 7. desember organiserer Renault og Artcurial Motorcars en unik og ekstraordinær auksjon.

Renault rydder opp i sin historiske samling

Nå er tiden inne til å øke samlingen din med noen unike Renault-minner. Renault kvitter seg med dubletter.

Publisert

Renault er gode på historisk dokumentasjon og har nå bestemt seg for at egentlig er det ikke nødvendig med mer enn ett bra eksemplar av hvert.

Derfor blir det litt overskudd her og der, og derfor skal dette overskuddet auksjoneres bort førstkommende søndag.

200 objekter

Som et ekstra sentimentalt innslag skal auksjonen foregå litt utenfor paris, i Flins-sur-Seine der en av Renaults etterkrigsfabrikker ble bygget. Og der Renault skal bygge sitt nye museum – som denne auksjonen er en opptakt til.

1961–2016 Renault Dauphine "Bonneville" prototype

Artcurial, som står for arrangementet, har laget en nydelig katalog med bilder og beskrivelser av nesten 200 objekter. Ingen med minstepris, men alle oppført med forventet pris.

Her finner du utrolig meget. Biler (en og annen replica også) fra de tidligste årene ved 1900-tall skiftet, noen fra 20- og 30-årene og en rekke av de bestefaren din, eller sågar du, kjenner.

4CV med motor i hekken, Dauphine og deretter Fireren og Femmeren og så alle de forhjulsdrevne, med innslag av for eksempel Spider.

Det er også mange modeller av disse bilene, både styling modeller og vindtunneler. Noen snekret av hel ved, vakre som møbler.

1949 Renault 4 CV Luxe (R1060)

Rikt utvalg

Varebiler og alle avleggerne av Espace-tankegangen finnes her, og mengder av konseptbiler som du må ha vært på gamle bilutstillinger i Paris for å ha sett med egne øyne.

1975 - 1978 Renault-Alpine A442, Ex-24 Le Mans 1977 Arnoux/Pironi/Fréquelin

Noen aldeles nydelig og noen er slik at du lurer på hva som egentlig har hendt.

Sportsavdelingen er også omfattende. Alpiner finnes det til og med ukjente forsøksversjoner av. Du kan se eksempler på Le Mans type biler, og Formel 1 er godt dekket.

Alain Prost sin vinnerbil fra Belgia 1983 er der sammen med en rekke andre biler. Også for eksempel Lotus eller Williams da de brukte hylende Renault turbo-motorer.

Selvfølgelig er det noen kjøredresser og hjelmer der også, og motorer i transportkassene.

Mange av bilene – og motorene – har ingen levende deler i deg, de er bare bygget for utstillinger. Men andre kan du starte i morgen hvis du vil.

Fremdeles har de minst 600 andre gjenstander som de skal vise i det nye museet, så det virker ikke som vi kommer til å gå glipp av noe der heller.

Katalogen finner du forresten her: https://www.artcurial.com/en/sales/6445

1920 Renault Type GS limousine.
1998 Renault Type A réplique 1898.
1937 Renault Primaquatre saloon.
1989 Chausson P.E.R.L.E. concept car.
1984 Renault 25 V6.
2004 Renault Trafic Deck'Up Concept car.
2001 Renault Clio II 6-wheel pick-up.
1971 Alpine A110 (1600S).
1975 - 1978 Renault-Alpine A442.
1983 Renault RE 40-03 Formula 1.
1949 Renault 4 CV Luxe (R1060).
Fin 1950 Renault étude de berline.
Late 1960s Renault coupe aerodynamic study.
Fin 1960 Alpine P2 étude.
1961–2016 Renault Dauphine "Bonneville" prototype.
Powered by Labrador CMS