Naran
Naran
Naran
Naran
Naran
Naran
Naran
Naran
Naran
Naran
Naran

Hyperbil med kjent basis

Det er lenge siden (en hel uke?) siden vi har hatt den siste 1000 hk+, hyperbilen, bygget i begrenset opplag for samlere. Her er en ny en, men denne byr på en spesiell vri.

Publisert Sist oppdatert

Standard oppskrift på denne type biler inneholder blant annet en spesialbygget karbon monocoque, som virkelig skal produsere racing assosiasjoner og underbygge alle luftige påstander om at dette er HELT spesielt.

Naran, som denne heter, byr faktisk på et helt annerledes, og egentlig mye mer troverdig, narrativ.

«Jovisst er jeg eksklusiv, og klart jeg tenker i retning av Königsegg eller Pagani» virker det som den forsiktig sier, før den føyer til: «men jeg er faktisk basert på en BMW 8-serie».

Det er vel ikke det dårligste grunnlaget – og det er derfor du kanskje kjenner igjen glasshuset på denne bilen – tvillingtoppen til BMWs mest eksklusive coupé.

Dealen er åpenbart at BMW gjør at denne bilen vil kunne selges og vil kunne gjøres gatetillatt. De leverer vitale komponenter og systemer til denne engelske glad-produsenten som så gjør sitt.

Det betyr blant annet at chassiset er et godt stykke unna BMWs, her er det for eksempel åpenbart at motoren sitter lavere og nærmere coupéen enn på noen gate-BMW.

Bilen du ser her er en statisk modell som ble vist frem «et sted i Vest-London» og selv om den virker ganske ferdig er det ikke et ord om når de skal begynne å bygge serien på 49 eksemplarer de har lovet.

Men de har da i hvert fall fortalt litt mer om bilen – og litt mer om seg selv også, forresten. Det er kanskje det mest interessante.

Bilen vil for eksempel ha plass til fire. Den vil få en bane-modus – men da bare med to personer om bord. Samtidig blir det masse luksus og antydninger av komfort.

Skal vi tenke Aston Martin Valhalla møter Mercedes Maybach?

Den står på Pirelli Trofeo R dekk som henger sammen med bilen via justerbare parallellogram foran og bak, som også dempes av justerbare Öhliner og som stoppes av AP Racing-keramikk.

Han som står for denne delen heter Daniel Mense og tilhører den store britiske underskogen av smarte konstruktører som selger seg til den ene superbilprodusenten etter den andre på prosjektbasis.

Han her startet med raske biler for Opel, har vunnet fire FIA Touring Car mesterskap med biler han har satt opp selv. Hans EY3 Engineering leverer i dag tjenester og komponenter til CTCC, WTCC, TCR, GTE, Historisk, Bakke og Formula 1. Og til Naran.

Men det er Steve Pegg som er sjefskonstruktør på prosjektet. Bakgrunn fra bl.a. Jaguar Land Rover og Faraday Future som nå påstår han har klart å få frem en bil med vekt på 1620 kg – hvilket er i nedre område av det man kan vente fra noe slikt.

Deler av lettvekstoppskriften er karosseri bygget av karbon og naturlig fiber, Natural Flax. Som vel egentlig bringen tankene tilbake til Trabant – og det var ikke noe galt med det karosseriet – før det begynte å spire.

Selve karosseriet er det Jowyn Wong som har stått for. Utdannet i Huddersfield før han var innom McLaren og så startet sitt eget Wyn Design.

Han har tidligere gjort for eksempel Apollo IE eller de Tomaso P72 – ingen av disse er blant mine favoritter. Men Naran er kanskje litt mindre aggressiv enn disse – litt mer sivilisert?

Best å vente med dommen, selvfølgelig, til den viser seg i virkeligheten.

Og da vet vi vel litt mer om drivlinjen også.

Foreløpig har vi dette:

Motoren er basert på BMWs 4,4 liters blokk, V8, men nå dratt opp til 5 liter med dobbel turbo og bygget av opprinnelig amerikanske Racing Dynamics.

Nå holder de til i Aachen, Tyskland, og det er de som skal bygge bilene for Naran.

Omtrent hver komponent er oppgradert, fortelles det – uten detaljer. Men resultatet skal i hvert fall være 1048 hk og 1036 Nm.

De fordeles via en 8 trinns ZF automat. Egentlig til alle fire hjul. Men hvis du vil ha det litt moro kobler du ut flerplateclutchen i sentral-diffen og den drar bare bak.

Mange av transmisjonskomponentene er forresten også rett ut av BMWs hyller.

Man har kjørt en del simuleringer på bilen, selvfølgelig. For eksempel på aerodynamikken der man fant at bilen generer 1377 kg marktrykk et eller annet sted på prestasjonskurven. Eller mer nøyaktig: 400 kg ved 200 km/t. Men det er åpenbart reserver i fartsavdelingen.

Og så har man kjørt simuleringer på Ringen, som antyder 7min40.

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at Mense vil insistere på å kjøre et rekordforsøk der. For gatelovlige front-motorbiler. Han var sterkt inne i bildet da Nios elbil EP9 satte rekord der i 2017.

Til sist litt om navnet.

Det er som hos Ford. Bilen er navnet etter sjefen. Ameerh Naran har drømt om egen superbil hele livet. Utdannet som produktdesigner, men tjente penger på å mekle privatjet. Nå er det han vil sette guttedrømmen ut i livet.

Powered by Labrador CMS