-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny Mirai snart i Norge
Når Toyota lanserer andre generasjon av sin brenselcellebil, Mirai, har de heldigvis valgt en mer konvensjonell design. Men faren er nok stor for at den drukner i skredet av nye elbiler med stadig lengre rekkevidde.
Toyotas klippefaste tro på hydrogen som fremtidens energibærer har gjort at de er på etterskudd med hensyn til elbiler sammenlignet med europeiske og ikke minst koreanske produsenter.
Det er liten tvil om biler med «hydrogendrevet kraftverk om bord» har noe for seg, problemet er manglende infrastruktur av hydrogenstasjoner og mangelen på interesse for å bygge ut et slikt, spesielt nå som stadig flere batterielektriske biler kommer på markedet med god nok rekkevidde for mange.
Les også: Skal utvikle hydrogen-nettverk i Norge
Toyota startet utviklingen av en hydrogenbrenselcelle-bil i 1992, og introduserte Mirai på verdensmarkedet i 2014. Nå kommer bilen i helt ny innpakning med ny teknologi, og det er vel egentlig bare navnet som er igjen fra forgjengeren.
Et utførlig redesignet brenselscellesystem, intelligent innpakning og aerodynamisk effektivitet bidrar sammen til å øke rekkevidden til rundt 650 kilometer, uten å slippe ut annet enn rent vann. I tillegg vil nok de fleste være enige i at nye Mirai har et tiltalende design.
– Under utviklingen av Mirai var det et mål for Toyota å forbedre alle aspekter ved bilen, fra ytelser til hvordan den ser ut og hvordan den kjører, for å øke kundeappellen, sier Toyota i sin pressemelding.
En prioritet har vært å øke rekkevidden sammenlignet med første generasjon og å overgå rekkevidden som elbiler typisk har. Økningen i krefter og drivstoffkapasitet, forbedret effektivitet og bedre aerodynamikk bidrar alle til å øke rekkevidden med 30% til rundt 650 km.
Takket være at Mirai bygger på Toyotas modulære GA-L-plattform, er også plassutnyttelsen vesentlig forbedret.
Et mer effektivt arrangement av drivverket, spesielt at brenselscelle-pakken er flyttet fra under kupeen til fronten, har lagt til rette for en mer romslig femseters kupé, med bedre beinplass for passasjerene i baksetet.
Nye Mirai har fått mer praktiske mål: høyden er redusert med 65 mm til 1 470 mm, og akselavstanden er økt med 140 mm til 2 920 mm.
Det bakre overhenget er forlenget med 85 mm og bilens lengde er nå 4 975 mm. En 75 mm økning i sporvidden og større hjul bidrar til den lavere og mer dynamiske fremtoningen og hinter visuelt til Mirais lavere tyngdepunkt.
Maks ytelse har økt fra 114 kW til 128 kW (174 hk). Ytelser i kaldt vær har også blitt bedre, og man kan starte bilen i inntil minus 30 grader.
Nye Mirai er utstyrt med et litium-ion-batteri i stedet for nikkelbatteriet i forgjengeren. Selv om det er mindre, er det kraftigere takket være større energitetthet. Det er også bedre for miljøet.
Batteriets mer kompakte dimensjoner har gjort det mulig å plassere det bak baksetene, og å unngå at det påvirker plassen i bagasjerommet.
Bruken av GA-L-plattformen gir bilen avgjørende fordeler, som lavere tyngdepunkt og vesentlig stivere karosseri. Det bidrar positivt til kjøreegenskapene.
Bilens forbedrede aerodynamikk, med en lavere taklinje, heldekkende bunnplate og lavere luftmotstand, spiller også en rolle i å øke kvaliteten på kjøreegenskaper og stabilitet, og å oppnå lenger rekkevidde.
Nye Mirai har ifølge Toyota også langt bedre kjørekarakteristikker. De ekstra kreftene gir en mer lineær akselerasjon som harmoniserer med sjåførens gasspådrag.
De miljømessige fordelene ved å kjøre Toyotas Mirai stopper ikke ved nullutslipp. Nye Mirai har "negative utslipp" - bilen renser i praksis luften mens den kjører.
En Toyota-oppfinnelse, en type katalysatorfilter, er integrert i luftinntaket. Når luft trekkes inn til brenselcellen, fanger en elektrisk ladning mikroskopiske partikler med forurensing, inkludert svovel, NOx og PM-partikler.
Systemet fjerner 90 til 100% av partikler på mellom 0 og 2,5 mikroner i diameter fra luften når den filtreres gjennom brenselcellesystemet.
Med introduksjonen av nye Mirai, har Toyota en målsetning om å tidoble salgsvolumet, basert på den nye modellens forbedrede ytelser og kundeappell, spesielt ettersom den blir rundt 20 prosent rimeligere enn dagens modell.
Nye Toyota Mirai vil lanseres i Norge i første kvartal 2021, og bestilling er mulig fra desember 2020. Det er ifølge OFV registrert 73 Mirai på norske skilter, hvorav hele 15 i år.
Les: Her kommer Norges største hydrogenbilpark