XEV YoYo
Foto: Jon Winding-Sørensen
XEV YoYo
Foto: Jon Winding-Sørensen
XEV YoYo
Foto: Jon Winding-Sørensen
XEV YoYo
Foto: Jon Winding-Sørensen
XEV YoYo
Foto: Jon Winding-Sørensen
XEV YoYo
Foto: Jon Winding-Sørensen
XEV YoYo
Foto: Jon Winding-Sørensen
XEV YoYo
Foto: Jon Winding-Sørensen
XEV YoYo
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
XEV YoYo
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
XEV YoYo
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
XEV YoYo
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
XEV YoYo
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
XEV YoYo
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
XEV YoYo
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
XEV YoYo
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
XEV YoYo
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
XEV YoYo
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
XEV YoYo
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
XEV YoYo
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
XEV YoYo
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
XEV YoYo
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink

På tross av skepsis: Yoyo finnes.

3D-printede karosserideler, dimensjoner omtrent som en Twizy og en mislykket Kickstarter på 500.000 euro i februar. Men bilene ble vist på IAA. Noen kunne sågar prøvekjøres.

Publisert Sist oppdatert

Jeg husker da jeg skrev om denne forrige gang, og ingen av de kundereferansene som ble oppgitt eksisterte.

Jeg var med andre ord skeptisk.

Men i München, på IAA, sto det flere av dem. Til og med ute på testområdet kunne jeg sette meg om bord og slå fast at det virket.

Siden sist er dette blitt et helt og gjennomført italiensk/kinesisk samarbeid. Ikke bare har den fått et nytt navn – nå heter den XEV YoYo. Men de har til og med fått med seg det italienske oljeselskapet Agip på bilens spesielle batteribyttesystem.

I stedet for å lade 10,3 kWt og 72 Volt fra en veggkontakt og vente noen timer, kjører du bare innom bensinstasjonen og bytter batteri. Det tar like stor plass som et reservehjul under bagasjeplassen der bak.

Den er litt større enn en Twizy, og meget mer en bil. Lukket toseter, med setene ved siden av hverandre. Hvordan de har fått den ned på nesten samme lave vekt som Twizyen, begriper jeg ikke – her er det jo karosseri der Twizy byr på gjennomført gjennomtrekk.

Jeg skjønner ikke helt hvordan de har klart å pakke den så bra heller, på de beskjedne målene. 253 x 150 x 156 cm. Det er til og med 170 liters bagasjeplass i tillegg til en passasjer.

Det var ikke lett å få ut konkrete informasjoner fra standen, men de lovet at jeg kunne få kjøpt en for 13.900 euro – og sverget også på at den er i produksjon nå.

Hvor, ble liksom ikke helt klart, forresten.

Bilen har et par gode designelementer og interiøret er meget mer AMI enn Twizy. Kontrastfarger og en skjerm!

Kundene blir lovet 150 km rekkevidde (skeptisk) og at jeg leste 80 km/t på displayet er klart. Akkurat som på Twizy – lov å benytte motorvei.

Men kjappere enn den jeg er vant til var den ikke. Kanskje reagerer Twizyen bedre fra null?

Jeg gleder meg til å gjøre en omfattende sammenligningstest mellom disse to for virkelig å kunne finne den viktige sannheten.

Kjøreopplevelsen var i hvert fall litt annerledes enn det jeg er vant til. Noen centimeter lengre akselavstand (168 cm her) kunne for eksempel vært meget merkbart på komforten.

Denne hadde imidlertid omtrent Twizy-identisk akselavstand. Derimot sto den på 15-tommere der min nøyer seg med 13. Bare det gjorde en ganske stor forskjell. Også ved at den ble tyngre på rattet.

Men opplevelsen kan også være påvirket av at Twizy er åpen – denne ikke.

Morsom liten kvikkas der mulighetene for å lage grafiske dekorelementene av led-lysene foran og bak er utnyttet til det maksimale.

Jeg likte den, men fremdeles er jeg ikke overbevist om at den virkelig finnes – på sikt.

Powered by Labrador CMS