-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![Dacia C-Néo](https://image.bilnorge.no/4074728.webp?imageId=4074728&width=960&height=548&format=jpg)
Dacia på hugget
Satser der andre kaster inn håndkleet
Dacia kunne brukt slagordet til en norsk dagligvarekjede om at «det enkle er ofte det smarteste» eller noe i den retningen. Nå har de videre ekspansjonsplaner.
Renaults billigmerke har nylig presentert tredje generasjon Duster som skal debutere på vårens Genéve-utstilling, og en større SUV med betegnelse Bigster gjøres klar for lansering i 2025. Men nå spekuleres det i ytterligere nyheter i årene fremover.
Ser nye muligheter
Franske L’Argus har intervjuet Dacia-sjef Daniel le Vot som sier han nå vil satse tungt i C-segmentet. Først ut er Bigster SUV med inntil 7 seter, men han lover også ytterligere to modeller fra 2026.
Programmet som internt heter C-Néo inkluderer en sedan og en stasjonsvogn basert på plattformen som etter hvert ligger under alle Dacia-modeller, inkludert den kommende Bigster.
Som argument for satsingen forklarer le Vot at en rekke populære fossilmodeller i C-segmentet, også kalt kompaktklassen, fases ut hos konkurrentene, og at eksisterende modeller med forbrenningsmotor vil konvertere til elbiler ved neste generasjonsskifte.
Dette gjelder volumselgere som Peugeot 308, VW Golf, Opel Astra, Renault Megane med flere. Dacia, som fortsatt satser fossilt så lenge det lar seg gjøre, vil benytte denne modelltørken til å tre inn i nye nisjer hvor de ikke er representert i dag.
Smarte familiebiler
De to nye Dacia-modellene skal tiltrekke seg kunder som leter etter attraktive familiebiler til god pris. De vil utfordre en modell som Octavia som har vært en gedigen suksess for Skoda, spesielt i det østlige Europa (og i Norge).
Dacia vil kopiere oppskriften som har gitt dem stor suksess i det mindre B-segmentet med Sandero og Duster.
C-Néo modellene vil ifølge l’Argus få en lengde på rundt 460 centimeter, og vår illustratør har laget renderinger av stasjonsvognen basert på designskisser. Selv om disse er basert på foreløpige skisser er det et mål for Dacia å vektlegge design i sterkere grad enn tidligere.
Den andre modellen blir enten en sedan med fastback-design eller en femdørs kombi med stor bakluke. Dermed skal begge Octavia-variantene utfordres.
De to modellene vil dele drivlinjer med Bigster, hvilket innebærer en 1,2-liters mildhybrid på 140 hk for bensin og LPG, samt en ny 1,8-liters hybrid. Firehjulsdrift vil bli tilbudt med kombinasjonen bensinmotor pluss en elektrisk motor på bakakselen. En ladbar hybrid kan komme på et senere tidspunkt.