-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Designpris til Le Quement
Nå er det ikke en tilfeldighet at Europas nobleste designerpris heter Lucky Strike, for den deles ut av Raymond Loewy Foundation, og i tillegg til Coca-flasken er vel Lucky Strike-pakken hans best kjente produkt-design. I år gikk prisen til Renaults design-sjef.
Selv om det meste av hans arbeid var amerikansk - noen praktfulle lokomotiver og strømlinjeformede kjøleskap, samt noen evigvarende Studebaker-former, blant meget annet - avsluttet han sin karriere i Europa. Kanskje vel bizarre ting på slutten, men det skal han ha, han sluttet aldri å pushe, flytte grenser ville han gjøre hele tiden.
Akkurat som Le Quement. Vent til du får se den første nye Meganen din. Og for oss som ikke har kunnet venne oss litt til den formen via Vel Satis og Avantime, blir sjokket enda større. Slikt ville Loewy likt. Loewy ville også likt le Quements arbeid for å gjøre designstrategi til et strategisk forretningsområde (synd han ikke også har fått importørene til å forstå dette, i Norge gruer de seg til den nye Megane-fasongen) og Renaults slagord om at Design=Kvalitet er Lowey på nytt. Renault, Createur dAutomobiles – man er ikke lenger produsent, men kreatør, er selvfølgelig også noe le Quement har skapt.
Synd det ikke har sunket inn, i Norge føler visst ikke organisasjonen seg særlig stolte over å være kreatører. De har hatt en Avantime her hjemme en stund, bilen sto på Lillestrøm og har etterpå vært kjørt her og der av importørens folk, og vært parkert på Mastemyr de to gangene jeg har sett den etterpå. Det er helt sikkert glimrende grunner til ikke å vise den frem til dagsaviser og dameblader, slik at deler av målgruppen kunne forberede seg litt på det nye stil-uttrykket fra designprisvinneren. Men hva de glimrende grunnene kan være har jeg vondt for å komme på.
Prisen vil for øvrig bli delt ut i Berlin den 14. november og le Quement følger etter andre prominente designere som Michael Ballhaus, fotografen og Donna Karan/Karl Lagerfeld, moteskapere.