-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Ka: "Lille Original"
Du kan ikke unngå å ta standpunkt til den. Ford Ka er provoserende, en bil du elsker eller hater. Om den ikke blir "lille Populær" kan den med rette bære tilnavnet "Lille Original".
Først publisert i BIL 9 - 1997.
Det er ikke første gang Fords designavdeling kommer med en oppsiktsvekkende design, og det blir ikke siste gang. Ka er bare begynnelsen og vil designmessig bane veien for et helt nytt designkonsept. Ford kaller det "new edge" og henspiller da til de stramme og skarpe linjene.
Det er ikke til å komme bort fra at det er "new edge" som gjør Ka til en så interessant bil. Teknisk finnes det nemlig ikke snev av nytenkning. Det hele dreier seg om kompakte mål og design. Og det er ikke bare utvendig det er tenkt nytt. Linjene i interiøret er også nye, friske og gjennomført ned til siste detalj. Den roterende brilleetuiet/kassettholderen, koppholderene på sidene av baksetet, klokken midt på dashbordet, rattet og dørpanelene sammen med instrumenter og dashbord gir Ka et interiør du vanligvis ikke forventer i småbiler.
Med en total lengde på 362 cm – 21 cm kortere enn Fiesta – stiller Ka så definitivt i småbilklassen. Plassutnyttelsen er god, men å si at Ka er rommelig vil være å ta i for hardt. To voksne har riktignok rimelig god plass, noe som også har med design å gjøre. Fords designavdeling, med Chris Clements i spissen, har nemlig ikke nøyd seg med å gi Ka et friskt og spennende ytre. Interiøret er like spennende og i de flestes øyne meget smakfullt, samtidig som det har gitt meget gode plassforhold for dem som sitter i forsetene.
Minimalt baksete
Ka er registrert som fireseter, men bakseteplassen er minimal og å transportere fire voksne i Ka over lengre strekninger, er ikke å anbefale. To barn sitter derimot behagelig i baksetet. Bagasjerommet er heller ikke stort, faktisk ganske lite. Vi kommer liksom ikke bort fra at Ka er en liten bil. 186 liter er ikke mye å skryte av hvis to voksne og to barn skal på tur. Det holder derimot sånn akkurat når mor eller far skal handle inn til helgen. Nedfellbar bakseterygg er selvsagt standard.
Når Ford likevel har greid å få såpass mye plass i Ka skyldes det blant annet – i forhold til den totale lengden – meget lang akselavstand. Avstand mellom for- og bakhjul er hele 244,8 cm, det samme som for Fiesta.
Fiesta-teknikk
Gutta på utviklingsavdelingen fikk nemlig beskjed om at Ka, til tross for spennende design, skulle bli billig. – Finner dere noe brukbart på lagere, bruk det! Var beskjeden. Og hva de fant, jo, at de hadde en Fiesta-plattform som var blitt svært så bra og som lett kunne tilpasses Kas design. Derfor denne lange akselavstanden, derfor har Ka samme fjærben og forhjulsoppheng som Fiesta og derfor er også bakakselen til forveksling lik Fiestas. Men bare til forveksling lik. Sporvidden bak er nemlig økt i forhold til Fiesta. Ka har 38 mm større avstand mellom bakhjulene, noe som er oppnådd ved å utstyre bakakselen med en distanseskive som dytter hvert bakhjul 19 mm lengre ut. Enkelt, billig og effektivt.
Nå er ikke hjulopphengene bare flyttet over. Fords teknikere har gjort en del endringer i styregeometrien. Blant annet er casteren økt med 15 mm for biler med servostyring, mens den er økt med 5 mm i forhold til Fiesta i biler uten servostyring.
Lite komfort
Det eneste området vi kan si at Fiesta-plattformen og hjulopphengene har tydelige begrensninger på, er området komfort. Den lange akselavstanden har riktignok en fordel. Den gjør at Ka er roligere på veien enn de fleste småbilkonkurrentene og på store ujevnheter føles det faktisk som den er litt større enn den i virkeligheten er. Men med en gang du treffer små og skarpe ujevnheter, er Ka stiv og stumpete og støynivået i kupéen er også høyt når du kjører på grov og dårlig asfalt.
Vår testbil hadde servostyring. Det koster 3.500 kroner ekstra. Bilen hadde en svært kontant og sportslig styrerespons. Sammen med fast fjæring og demping gir den Ka en sportslig karakter når det gjelder kjøreegenskaper. 165/65TR13-dekkene gir både styrerespons og veigrep langt over det du normalt vil forvente av en bil i denne klassen. Dette er virkelig en kurvejeger som trives og er lekende lett å håndtere på svingete vei. Det lille rattet ligger godt i hendene og selv om setene mangler litt når det gjelder sidestøtte, er Ka definitivt en av småbilene jeg ville vurdere hvis jeg skulle ut og kosekjøre på svingete og stille veier en søndags morgen.
Bedagelig 1,3-liter
Det er bare så synd at gutta fra Fords utviklingsavdeling også kom over en gammel 1,3-liters jernmotor på sin runde på delelageret. For så vidt ikke så gammel, men når Ford har en helt ny motorserie bestående av en 1,2-, en 1,4- og en 1,7-liter, alle med 16 ventiler og som er blant de beste motorene i sine respektive volumklasser, kan det virke litt smålig å utstyre Ka med den gamle 1,3-literen.
Effektmessig er det ikke noe i veien. 60 hk bør holde, og 105 Nm er heller ikke ille. Det er bare det at motoren ikke er spesielt villig. Den henger liksom ikke med i akselerasjonen, noe som også gjenspeiles i våre akselerasjonstider. 0 til 100 km/t på 15,5 sekunder er ikke imponerende. Skal du kvikt avgårde, og det må du ofte når du skal ut på trafikkerte veier, må motoren utnyttes maksimalt. Når du har kommet i siget er derimot motoren svært så medgjørlig og takler bakker og motvind uten alt for store anstrengelser.
Velg servostyring
Ford har gjort en liten genistrek og utstyrt biler med og uten servostyring med forskjellig utveksling. Vår bil, som har servostyring, har en kortere sluttutveksling og gjør 32,5 km/t ved 1000 o/min i femtegear, mens biler uten servostyring gjør 37,2 km/t ved samme turtall og gear. Biler uten servostyring vil med andre ord være enda slappere enn vår testbil, men bensinforbruket vil muligens gå noe ned.
Vår testbil var nemlig ikke spesielt billig i drift. Et testforbruk på 0,66 l/mil er ikke ille, men med tanke på at dette er en småbil, burde vi kanskje forvente noe lavere forbruk. Mens biler med servostyring er oppgitt til å bruke 0,88 og 0,55 l/mil ved henholdsvis bykjøring og landeveiskjøring, bruker i følge fabrikken biler uten servostyring henholdsvis 0,79 og 0,49 l/mil.
I praksis er det ikke sikkert den lengre utvekslingen gir gunstigere forbruk. Du må nemlig regne med å bruke gearspaken flittigere, noe som har en tendens til å dra opp forbruket. Vi vil så absolutt anbefale Ka med servostyring. Bilen kler den sportslige karakteren du får på kjøpet, og ved bykjøring er servoassistansen absolutt på sin plass.
Lavt utstyrsnivå
Kas utstyrsnivå er ellers nokså moderat og blant utstyrsdetaljene vi gjerne hadde sett som standard, er lyktespylere, ABS-bremser og oppvarmede forseter. ABS-bremser koster 5.000 kroner, og ønsker du sentrallås og elektriske vindusheiser, koster det 4.000 kroner. Klimaanlegg koster 12.000 kroner og leveres kun sammen med servostyring. Høyderegulering av førersetet koster 1.000 kroner, radio RDS 6000 med CD-spiller koster 3.000, mens startsperre (PATS) koster 3.000 kroner og metallic lakk koster 2.000 kroner. En fullt spekket Ka vil med andre ord komme på ca 160.500. Rådyrt spør du oss!
Nå koster ikke Ka i grunnversjon så mye. I prislisten fra Ford står det 129.500 og hos Oslo-forhandlerne er prisen 132.000 kroner. Litt mye det også, og synd fordi Ka fortjener en bedre pris enn dette. 129.500 kroner inkludert servostyring, ABS-bremser, lyktespylere og oppvarmede forseter, ville derimot være lettere å akseptere.
Men på den annen side er Ka akkurat den småbilen som tåler en stiv pris. Dens særegne design og sporty kjøreegenskaper gjør den til en bil som lett sjarmerer en til å hente fram sjekkheftet. Og noen fare for å kjøpe "katta i sekken" er det neppe. Ka har gjennomprøvd teknikk ned til minste detalj. Bilen var svært så lett å få fordelt i redaksjonen, men populariteten blant det kjøpende publikum har ikke vært større enn at Ford har blitt nødt til å redusere produksjonen. Så vil vel tiden vise om den vil leve opp til kallenavnet "lille Populær".