Mercedes-Benz S320 CDI 4-Matic

En representativ og avansert statusstorbil med masse utstyrsmoro, selv med "bare" 235 hester.

Publisert
<br>Mercedes-Benz S320 CDI<br>

Mercedes-Benz S320 CDI

Innledning

S-Klasse har et interiør som er moderne, avansert – og en smule komplisert. Informasjonssystemet Comand APS står for det kompliserte, og bør bare i mindre grad betjenes av sjåføren under kjøring. De fleste funksjoner for både bilens oppsett og underholdningsmuligheter ligger i systemets menyer og undermenyer, og en del av disse kan betjenes med fjernkontroll fra baksetet.

Sammenlignet med Lexus, som med sin hybrid holder miljøfanen høyt hevet, er vår SKlasse utstyrt med tradisjonell dieseldrift, uten BlueTec. Ettersom S320 CDI er den minste dieselmotoren i programmet, holder den seg på et forholdsvis beskjedent forbruk. Både oppgitt forbruk og vårt testforbruk ligger lavere enn på hybrid-Lexusen, ikke uventet på grunn av det store spriket i ytelse.

Derimot, når det kommer til dreiemoment, er S-Klasse fullt på høyde med sin japanske rival, hele 540 Newtonmeter over et såvidt bredt turtallsområde som fra 1600 til 2400 omdreininger. Samtidig er akselerasjonen spenstig nok til å presse deg godt inn i seteryggen når du med tung høyrefot byr den 2 tonn tunge ekvipasjen opp til dans.

S-Klasse appellerer i noe større grad til kjøreglede enn Lexus, en av årsakene er at du her har mulighet for å geare selv med knapper på baksiden av rattet. Det permanente firehjulsdriftsystemet 4-Matic er satt opp med kraftfordelingen 45/55 mellom for- og bakaksel.

På glatt føre er det mye vekt som kommer i drift, likevel sørger de elektroniske hjelpemidler for at du nærmest "opphever" de fysiske lover, og det skal være ekstremt glatt før du føler deg utrygg. Den elektronisk styrte luftfjæringen både foran og bak (hos Mercedes kalt Airmatic), sørger for like god kjørekomfort som hos Lexus, men vi trekker likevel et poeng på grunn av høyere støynivå i S-Klasse.

Vår S-Klasse er av normalversjon (ikke lang), og derfor kan ikke tyskeren hamle opp med den storvokste japaneren når det gjelder benplassen i baksetet. Ca. 22 cm skiller på dette punktet. Derimot er tyskeren overlegen når det kommer til bagasjeplass og nyttelast.

På dette nivået er skinninteriør standard på begge bilene. Begge bilene har også pre-crash-system som forbereder seter, kollisjonsputer og belter på kjapp aksjon hvis bilens sensorer kjenner uvanlig kraftig bremsing og brå bevegelser.

Radarstyrt cruise control, med betegnelsen Distronic Plus, er en annen av godbitene. Nattsynsystem, som dukker opp foran føreren i stedet for instrumentene, er S-Klassen alene om av de to, men den japanske baksetemassasjen kan den ikke matche. Med Harman/Kardon som hoffleverandør står ikke lydkvaliteten i S-Klasse mye tilbake for Mark Levinson i Lexus; noen vil hevde den ligger et hakk over.

FØRERMILJØ 10
Moderne og avansert, krever tilvenning. Ikke intuitivt.
PLASS I KUPÉ 9
Luftig og rommelig, god plass for langbent sjåfør.
BAGASJEPLASS 7
Rommelig, bør være såpass. Solid nyttelast. Har skipose.
KOMFORT 9
Komfort til tusen, men taper et poeng på mer støy enn i Lexus.
PÅ VEIEN 9
Ingen sportsbil, men ligner litt. For stor til å lokke frem det store smilet.
MOTORYTELSE 8
Ikke samme overlegne kraft som i Lexus. Men dreiemomentet!
FORBRUK 6
Noe lavere enn i Lexus, men svakere motor og lettere bil.
SIKKERHET 10
Noe lavere enn i Lexus, men svakere motor og lettere bil.
PRIS 7
Som sagt, pris er irrelevant. Men man skal ikke kimse av en halv million lavere pris.
UTSTYR 8
Høyt nivå, bevares. Men ikke samme overdådige nivå som i Lexus.
SUM 83
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Lexus LS600hL
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS