-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Drømmebilen, på alvor
En onkel skrev til det muntre nettstedet Jalopnik og fortalte om nevøens bildrøm. En BMW med 42 hjul og 19 Porsche-motorer, blant annet. BMW tok ham på alvor og tegnet drømmebilen.

Omtrent slik så brevet til jalopnik.com ut:
I går hadde min 4 år gamle nevø, Eli, og jeg en lang og alvorlig samtale om hva slags bil han helst ville ha bygget. Jeg vet det er mange folk med gode tegnekvaliteter der ute i Jalopnik-sfæren, og det hadde vært fabelaktig om noen kunne tegne sitt inntrykk av denne drømmebilen slik disse omhyggelig gjennomtenkte spesifikasjonene indikerer.
Spesielt hvis noen kunne gjøre det i et solid.stl format kunne jeg kanskje til og med kjøre den ut på 3D-printeren min slik at vi kunne få et håndfast eksempel på hva Eli virkelig ser for seg.
Og her er altså Elis spesifikasjoner:
- 42 hjul og – selvfølgelig – 42 hjuls drift.
- Den skal drives at til sammen 19 Porsche-motorer, hver på 459 hestekrefter. Jeg vil tro at dette må bli vannkjølte bokser-seksere. Jeg må føye til at disse motorene var helt ut hans ide, men det er jeg som foreslår flate seksere fordi de er så greie å koble sammen, eller bygge oppå hverandre.
- Motorene skal kobles til en enkel transmisjon. Eli ga ikke klare spesifikasjoner her, men jeg ville tro at hydrauliske koblinger vil være ganske smart når dreiemomentet skal kobles til hjulene.
- Kraften skal fordeles mellom alle disse hjulene ved hjelp av en rekke sperrediffer.
- Den skal ha tre seter og tre ratt og bilen skal kunne styres fra alle tre – eventuelt på samme tid.
- Bagasjerommet skal være fylt av leker, og stort nok til at du kan leke oppi det.
- Modellnavnet skal være BMW 4219 Eli – 42 hjul, 19 motorer, Extra Lang akselavstand og Innsprøytning».
Dette ga seg selvfølgelig utslag med en gang. På Jalopnik dukket det opp tegninger der motorene ble delt opp i tre sett, et sett i sentrum, som danner bilens «ryggrad» og to sett til et på hver side. De på sidene har fem motorer hver, koblet via veiven, mens den i midten har ni motorer etter hverandre.
En Y-formet transmisjon langt der bak henter inn momentet fra alle tre blokkene og distribuerer derfra kreftene ut til alle de 42 hjulene. Radiatorene finner man i store poder på hver side av bilen.
Hjulene er delt opp i fire enheter på 10 hjul hver, med to styrende hjul langt der foran. Sannsynligvis vil kjøreegenskapene og størrelsen kreve to filer samtidig, men heldigvis vil nok låten fra alle disse motorene bli såpass seriøs at den alene vil være nok til å fjerne alle andre trafikanter fra den veien.
Og når det gjelder bagasjerommet – der er det brukt flyteknologi med oppblåsbare sidevegger når man åpner lokket slik at plassen blir stor nok.
Men det stoppet ikke der.
BMW fikk selvfølgelig tak i Jalopnik-chaten og sørget for å utarbeide en skikkelig konsept-tegning av ønskebilen.
Her har man endelig et eksempel på at en bilfabrikk lytter til sine både eksisterende og kommende kunder.
Det skulle ikke forundre meg om denne bilen snart dukker opp som modell slik at Eli, og alle vi andre, har en skikkelig bil å leke med.