-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Nissan-bygget UK-Renault?
Flere detaljer om den kommende Nissan/Renault-handelen, der stakkaren som var døden nær kjøper seg opp hos redningsmannen.
Det blir et rent management-firma som skal håndtere de nye felles interessene. Som går ut på at Renault skal betale tilsvarende 15 milliarder kroner for å øke sin sits hos Nissan fra dagens 36,8% til 44,4%. Nissan skal, på sin side, betale noe over 10 milliarder kroner for en 15% andel av Renault. På denne måten, sier de to, vil båndene mellom de to produsentene styrkes. Som om det behøves – det som har skjedd mellom de to etter at Renault sendte Carlos Ghosn til Japan i mai 1999, regnes som en av bilbransjens virkelige suksess-historier. Og det er vel ikke tvil om at Ghosn fremdeles er en meget lojal Renault-mann.
Han og Louis Schweitzer, Renault-sjefen som hadde vett nok til å sette Ghosn på den umulige oppgaven, møttes nylig for å banke ut detaljene i denne dealen. Som er en ren forlengelse av avtalen mellom de to fabrikkene da Renault gikk inn første gang. Der står det at japanerne skal kunne kjøpe seg inn hos Renault når de var sterke nok til det. Ingen ante den gang at det skulle ta under tre år.
Det tettere samarbeidet vil sannsynligvis gjøre at to ting skjer fortere enn det ellers ville hendt: For det første at Nissan kan begynne å tjene penger i Europa også. For det andre at nye Renault Clio (på samme plattform som nye Micra (bildet)) og nye Laguna kan rulle av samlebåndene på Nissan-fabrikken i Sunderland.
Louis Schweitzer har for øvrig gjort det klart at en fusjon mellom de to ikke er tema. En sammenslutning vil skape flere problemer og kompliserte situasjoner enn den vil bidra til å løse problemer. Samtidig som man utsetter begge bedriftene for økonomisk risiko sa han. Jeg ser ikke for meg en fusjon. Temaet er ikke på agendaen og jeg er ikke overbevist om at en slik vil føre til øket effektivitet.
Fra et helt annet hold bekreftet den store Renault-eieren, den franske staten, at ikke bare skal deres eierforhold vannes ut fra 44,2 prosent til 37,6 ved den forestående aksjeutvidelsen. På sikt er det et mål å komme ned i 25% av kapitalen. Det har tatt tid. Det var i 1945 staten gikk inn og nasjonaliserte Renault-kjempen.