Renault-nedgang

Mens PSA-merkene forteller om solid fremgang så langt i år, må Renault rapportere om synkende volum. 0,7 prosent ned er allikevel ikke så meget som markedet har sunket.

Publisert

Derfor er de også ganske aggressive og sier at de regner med at fullt-år-tall vil vise fremgang over 2000, for bare de kommer ordentlig i gang med Laguna II skal de nok ta igjen den lille sprekken.

I Europa har markedsandelen sunket både for personbiler og for lette kommersielle biler, henholdsvis fra 10,7 til 10,4 og fra 11,1 til 10,9 prosent. Og det samlede salget sank med 3,3 prosent.

Utenfor Vest-Europa økte imidlertid salget med nesten 12 prosent til 250.804 enheter selv om store markeder som Tyrkia og Argentina ramlet sammen.

Men nå er det altså Laguna man satser på. Den skulle vært på markedet i september i fjor, i stedet måtte man vente til januar – det regner man med kostet Renault 40.000 salg i første halvår i år. Men ordrene fortsetter å strømme inn, 8 prosent over budsjett, så det burde rette på annet halvårs resultater.

Ellers må Renault vente på den neste store nybilintroduksjonen til slutten av neste år. Alt som kommer i mellomtiden, Vel Satis, Avantime, Espace og hva det måtte være, er fullstendig uinteressant, forretningsmessig, i forhold til den neste generasjonen Megane som kommer da.

Hvis ikke den også blir forsinket.

Powered by Labrador CMS