-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Nesten-Yeti 50 år
En kjøre-overalt-type Skoda fra New Zealand for 50 år siden. Den egentlige forløperen for Yeti? Denne har gått under radaren for nesten alle.
Jeg skal ikke skryte på meg at jeg husket Trekka, men da det dukket opp meldinger fra dilla-folket på New Zealand om at nå nærmet det seg 50-årsdagen, begynte noe å demre.
Det vil si, jeg forvekslet den en stund med Dart – en australsk versjon av Goggomobil som ikke har en eneste ting felles med Trekker, bortsett fra at begge er et resultat av en ivrig bygg-om innsats på importerte biler i marginal volumer.
Trekka ble bygget på en Skoda Octavia og var verdens enkleste bil. En plattform med et par seter der foran.
Man kunne velge mellom mange setekonfigurasjoner (inntil 8 plasser), mellom en kanvas-topp eller en hard-topp, man kunne få den som stasjonsvogn eller som ren beach buggy.
For å spare toll ble Skoa importert til New Zealand i byggesett-form, og derfra var ikke veien lang til å utvikle noen egne modeller. Fabrikken var helt inneforstått med å sende karosseriløse byggesett, bare de fikk betalt i hard valuta.
Selv om Trekka-ideen oppsto hos den lokale importøren, Motor Industries International (et navn litt grandere enn selve operasjonen) og en lokal designer som het George Taylor, ble det fort mye hjelp fra Mlada Boleslav.
De sendte blant annet byggesettene på 5.90 x 15-hjul, som var med på å øke bakkeklaringen til 19 cm, og de utviklet en ny selvlåsende differensial bak som hjalp til å gjøre den litt terrengbrukbar.
Kortere akselavstand og annen bakakselutveksling hørte med. Josef Velebny, som hadde karosseriansvar hos Skoda da, hjalp også til med det enkle karosseriet.
Etter en rekke prototyper debuterte Trekka som produksjonsbil 2. desember 1966. I starten lå produksjonen på seks per dag, men økte forsiktig. I januar 1968 rullet den tusende av båndet, og da det hele opphørte i 1973 var det bygget 2.500 av dem.
Noen var eksportert, Australia sa ja til ca. 700 av dem mot at New Zealand tok i mot like mange Holden – også uten noen tollberegning.
Hvor mange som finnes i dag er det vel ingen som vet, og jeg har ikke sett noen slike på museet hjemme hos Skoda. Men bilen har åpenbart lenge vært en «Bare-Må-Ha» for alle bilsamlere der nede, så det finnes sikkert en for fabrikkens egen samling også.
Med noen gode pressemelding-skrivere kan den nok presenteres som forløper både for Yeti og for Kodiaq.