Toyota vurderer fjerde merke

Toyota har ambisjoner om å bli verdens største bilprodusent. Nå vurderer de å etablere et fjerde merke. Dermed kan Dacia få en konkurrent til sin Logan.

Publisert Sist oppdatert

Det er Automotive News som melder at Toyota vurderer å etablere et nytt merke for å markedsføre billigmodeller mot land i Øst-Europa, det tidligere Sovjetunionen og andre prissensitive markeder som Brasil, India og Kina. Ved en pressebriefing i Genève sa en Toyota-talsmann at produsenten vurderer å bygge en rimeligere modell enn småbilen Aygo.

Det er en noe større bil Toyota nå studerer om de kan lage pålitelig til en fornuftig pris. De ser også på mulighetene for å etablere en egen salgskanal for billigbiler. Rimelige modeller vil neppe ha samme kvalitet og finish som Toyota-biler, og dermed kan det være ønskelig å markedsføre bilene under et eget merkenavn.

Fra tidligere markedsfører Toyota luksusbiler under merket Lexus og ungdomsbiler som Scion. Begge disse har sitt viktigste marked i Nord-Amerika, men der vil neppe det fjerde merket bli lansert.

Siden det er vanskelig å etablere en salgskanal rundt bare én modell, vurderer Toyota en kompakt sedan (ala Logan) og i tillegg en rimelig stasjonsvogn på samme lest som Peugeot Partner / Renault Kangoo. Om Toyota skulle realisere planene, blir det neppe før i 2010.

Powered by Labrador CMS