Loremo har 0,15 som mål
Loremo har 0,15 som mål
Loremo designskisse
Stort bilde
Stort bilde

0,15 l/mil på nettet

Egentlig skulle dette vært en av sensasjonene på den nettopp avsluttede bilutstillingen i Frankfurt. I stedet endte den som en plakat på en vegg der, og et slags Internett-phantom. Men tanken bak Loremo fortjener allikevel litt oppmerksomhet.

Publisert Sist oppdatert

De tre som står bak denne bilen har jobbet med planer og beregninger i fem år, men i oktober i fjor var det kommet så langt at det virket som om det ville bli noen penger bak prosjektet også. Så da ble selskapet stiftet, Loremo Automotive GmbH, i Ingolstadter Strasse i München.

Prototypen skulle bli vist i år og produksjonen skulle være på lufta til 2004. Så forsvinner de antatte investorene, og tilbake sitter de tre initiativtakerne med noen ganske greie designskisser, en oppskrift på en midtmotor-lettvekter, der baksetet er montert med ryggen mot fartsretningen slik at de som sitter der ser bakover. Motor og mekanikk er plassert mellom de to seterekkene.

(Dersom noen synes oldefedrene har nevnt noe tilsvarende, så er det ganske riktig. Flyfabrikken Dornier presenterte prototypen på sin i 1954, motorsykkelfabrikken Zündapp begynte å bygge den i 1957. Janus het den, oppkalt etter den greske fyren med hode på baksiden også – den ble ingen suksess).

Ved å plassere folk slik, sier skaperne, kan man bygge et forholdsvis kompakt karosseri med luftmotstands-koeffisient helt ned mot 0,19, der man finner noe av forklaringen til det lave forbruket. Lettvekt-kosntruksjonen er utført etter beregninger som viser at dagens sikkerhetskrav vil bli håndtert uten problemer, og når det gjelder materialbruk er det tenkt på gjenbruksmuligheter hele veien.

Sympatisk prosjekt, men jeg er redd at de 3-5 millioner Euro som er nødvendig til utvikling av prosjektet nok sitter nokså langt inne. Dersom du er spesielt interessert finner du alle relevante informasjoner ganske godt gjemt på www.Loremo.com (gå til ”aktuelles og klikk deg inn på ”presse-service derfra. Den egentlige ”presse”-knappen gir deg svært lite.

Powered by Labrador CMS