-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
6 av 10 vil velge bil fra Apple eller Google
Ved vurdering av selvkjørende biler, har kjøpere nå større tillit til teknologiselskaper enn tradisjonelle bilprodusenter. Det viser en fersk rapport fra Capgemini.
Hele 6 av 10 (57%) kan tenke seg å bytte ut bilen sin når det blir mulig å kjøpe bil fra selskaper som Apple eller Google.
Dette fremkommer i rapporten Cars Online 2017 fra Capgemini. Rapporten gis ut årlig og kartlegger hvordan forbrukere i åtte større markeder ser på fremtidens bil og bilkjøp.
Over halvparten av alle bilkjøpere (51%) sier at de har større tillit til teknologiselskapene enn de tradisjonelle bilprodusentene når det gjelder biler med smarte kjørefunksjoner.
- Vi er midt oppe i et omfattende teknologiskifte for bilindustrien, der de tradisjonelle bilprodusentene utfordres av teknologiselskaper som Google, Uber og Apple, sier Anil Agarwal, Norgessjef i Capgemini.
- Samtidig som konkurransen blir stadig hardere, ser vi også nye samarbeid vokse frem. Både bilprodusentene og teknologiselskapene vil jo sikre at de blir en del av fremtiden.
Rapporten viser at åtte av ti (81 %) bilkjøpere er villig til å betale ekstra for smarte kjørefunksjoner, som for eksempel parkeringsassistent, førerstøttesystem som automatisk holder avstand og bremseassistent.
Man ønsker med dette å investere i økt sikkerhet (60 %), mindre stress (51 %) og spare tid (43 %).
Kjøpe bil online, prøvekjøring i virtual reality og bildelingstjenester:
- 4 av 10 (41 %) kan tenke seg å kjøpe sin neste bil på nettet. Denne andelen stiger i premiumsegmentet der 5 av 10 (48%) kan tenke seg å kjøpe bil på nettet.
- 6 av 10 (62 %) spør om mulighet for å prøvekjøre bilen via virtual reality og 4 av 10 (43 %) ønsker å kunne live-chatte med en selger før kjøpet.
- Ved valg av bildelingstjeneste (for eksemempel DriveNow) er det for 7 av 10 (66 %) viktig hvilke bilmerker som tjenesten kan formidle.
Om Cars Online Report 2017
Cars Online Report er blitt publisert årlig siden 1999. Rapporten baseres på innsikt fra en undersøkelse i januar og februar 2017 med 8.101 forbrukere i åtte land: Tyskland, Frankrike, Storbritannia, Italia, USA, India, Kina, Brasil. Samtlige konsumenter som deltok i undersøkelsen planlegger å kjøpe eller lease bil i løpet av de neste tolv måneder.