-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Bilen du ikke ante fantes
En Daihatsu med BMW-motor bygget i Italia, tilhører noe av det mer eksklusive her i verden. Brukbar er den også. Møt Freeclimber.
Dette er et av de merkelige prosjektene som så dagens lys i den tiden italienske nisjeprodusenter fortvilet søkte etter noe å jobbe med.
Hos Bertone begynte X1/9 å ebbe ut – de siste kom med Bertone-merke i stedet for Fiat, og Bertone forsøkte seg på litt distribusjon selv.
Men da det gikk mot absolutt slutt på denne, dukket det opp en anledning til å gjøre noe Daihatsu på lisens.
I 1985 kom en avløser til den ganske store 4x4-bilen som hadde vært kalt Taft. Den nye het Rocky mange steder, Rugger var også et modellnavn, i Storbritannia het den Fourtrak og i Japan var den Blizzard.
Bertone grep fatt i denne, men kastet ut den opprinnelige 2-liters Toyota bensin-motoren og erstattet den med M21-motoren fra BMW.
En rekkesekser, diesel og ganske solide spesifikasjoner. Men de beholdt femtrinns kassa med valgbar firehjulsdrift, og høy eller lav utveksling.
Det todørs karosseriet måtte italienerne selvfølgelig også gjøre noe med, så de sydde opp kabinen i skinn, og utenpå la de på en to-farge-finish og en helt egen fire-lykts grill.
Det er også tatt grep på selve karosseriet, men uten særlig virkning. Bertones er akkurat like kantete og har det samme høye taket bak som originalen.
Grunnen til at jeg kom på denne obskure sjeldenheten nå er at Jalopnik minner meg på at det ligger en slik ute på eBay nå, og da dukket det også opp en annen som jeg faktisk hadde lagret på maskinen i fjor.
Da ble det lagt ut en som opprinnelig hadde bodd i Spania hele sitt liv, på markedsplassen til Petrolicious.
Slike ting har jo ikke noen prisindikasjoner man kan gå etter, men jeg skulle tro at 100.000 burde sikre et brukbart eksemplar (den ble solgt for $ 12.000, så godt gjettet (red. anm.)).
Om noen år er de veteraner også – og ingen krangler med terrengegenskapene til en gammel Rocky.
Dessuten er det ingen som har noe tilsvarende neste gang du skal skvette søle i off road-løypa til Land Rover klubben.