-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Nye kollisjonstester
EuroNCAP har frigjort kollisjonstester for ni nye biler. Majoriteten får toppscore, og én kunne enkelt ha oppnådd det.
La oss starte med modellene som scorer nok til å oppnå fem stjerner: Mazda CX-5, Renault Koleos, Jeep Compass, Ford Fiesta, Opel Grandland X og Mercedes C-Klasse Cabriolet.
EuroNCAP har imidlertid noen innsigelser når det gjelder Jeep Compass som kommer dårlig ut i sidekollisjon. Den får så vidt poeng nok til å redde stjernene, men befinner seg i en sone der faren for livstruende skader er relativt høy.
En annen bil i grensesonen er Mercedes C-Klasse Cabriolet. Der dekker sidekollisjonsputen et så begrenset område at en dukke som skal tilsvare en tiåring kan slå hodet oppi rammen til taket.
– Vi pusher på for å få produsentene til å installere nytt sikkerhetsutstyr, og AEB er i dag standard i de aller fleste biler. Men vi må ikke glemme at utstyr som har vært en selvfølge i mange år, også skal fungere optimalt, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i EuroNCAP.
Opel Ampera-e oppnår bare fire stjerner, og årsaken er så enkel som at den mangler påminnelse om setebelter for baksetene. Nye Insignia har heller ikke det i sin basisutførelse. EuroNCAP omtaler dette som et tilbakeskritt og en stor skuffelse.
Kia Rio og Picanto er testet både i basisutgave og med sikkerhetspakke. Begge oppnår tre stjerner uten tilbehør, mens Rio får fem stjerner og Picanto fire når pakken er installert.
Se alle detaljene hos EuroNCAP