Nye toner i USA-reklamen

Både Chrysler og GMs Hummer legger om reklamebudskapene sine i USA. Tro det eller ei – de nye oppslagene går på livskvalitet.

Publisert

Men nå er det nye takter på gang. I begynnelsen av året var det en del markedsføringsfolk som deserterte fra Ford til Chrysler, nå gir de den første lyden fra seg. Etter å ha brukt masse penger på tracking av Dodge imaget har de nå kommet opp med et nytt slagord som skal prege Dodge-markedsføringen fremover.

Sammen med reklamebyårer har de kommet frem til at ”Grab life by the horns er en glimrende en-linjer. Åpenbart har også amerikanerne ordspråket om å ”ta tyren ved hornene”. At det her blir omskrevet til å gripe noen horn som gjennom årene har vært vekselsvis antilope- og vær-horn er greit nok, når de nå blir en parafrase for selve LIVET.

Vi får se om nedgangen stopper.

Og samtidig går GM ut og gjør en komplett Zen av Hummer. Tenk deg Jack Kerouack ”On the Road med en Hummer. Det hadde blitt gode bøker. Fra hans miljø lærte vi at Zen i kunsten gjorde alt liv like viktig. Mennesket på et bilde var ikke viktigere enn blomstene eller trærne eller fuglene, og skulle aldri dominere. I den grad vi kan si at Hummer har et liv, er de nye annonsene ren Zen.

Denne kjempe-bilen med Rambo-image, militær bakgrunn, voldsomme dimensjoner og en adekvat lukt av mannesvette og testosteroner skal GM nå begynne å annonsere for. Det har nesten ikke skjedd i bilens 6 år lange sivile historie, ikke engang etter at GM overtok salgsrettighetene i desember 1999. En-linjern for dette produktet er greit nok: ”Like nothing else og det kan vi være enige om.

Men selve annonsen, den skal inn i medier som Wall Street Journal, Cigar Aficionado og Scuba Diving, er et stort foto av en liten Hummer H1 som et lite element i et enormt landskap. Og teksten er som en banal film-trailer: Noen ganger befinner du deg midt i ingensteds. Og noen ganger midt i ingensteds vil du finne deg selv”. (Det blir ikke stort bedre på engelsk).

Formålet, sier de ansvarlige, er selvfølgelig å ta litt av Gulf-krigen, litt av macho og aggro av bilen, og posisjonere den slik at man kanskje flytter seg litt fra 90% hankjønn-kunder. Ikke minst er dette viktig i forkant av den kommende, mye snillere, Hummer H2 (halv pris, nesten halv størrelse og et salgstall på 40.000 biler pr. år mot Stallone-modellens 1.000 pr. år).

Og når H3 kommer (bygget på S-10 rammen), posisjonert for College-ungdommen, da er det i hvert fall nødvendig å ha endret imagen. Men allikevel: ”Sometimes…..in the middle of nowhere…..

Powered by Labrador CMS