Opel Corsa

For å skille den nye Corsa fra den gamle, kreves et trenet øye. 1997-modellene har bare små, kosmetiske endringer. Den største nyheten er liten – nærmere bestemt en enliters motor med fire ventiler pr sylinder.

Publisert

Først publisert i BIL 5 - 1997.

I følge Opels markedsundersøkelser er design den viktigste årsaken til at Corsa selger så godt som den gjør. Corsa har lenge markert seg som en av de tre mest solgte småbilene i Norge, men suksessen ellers i Europa, spesielt i syd, gjør at Opels designere brukte slagordet: "Hvorfor endre en god ting", når den nye modellen skulle på veien. Den nye Corsaen er i bunn og grunn er svært lik forgjengeren med alle dens styrker og svakheter. Ansiktsløftingen dreier seg om tre elementer. Grillen er flyttet litt lenger ned og støtfangerne går over i hjulbuelistene både foran og bak. Sidelisten har dessuten fått en oval form. Ansiktsløftingen gjelder alle modeller.

Kjapp og sterk
På et område har likevel Opel gått grundig til verks. For første gang lanserer en europeisk bilprodusent en enliters tresylindret motor med fire ventiler pr sylinder. Det er viktig å legge merke til at denne nye motoren gjør Corsa både kjappere og sterkere enn den neste motoren på modellprogrammet – 1,2-literen – og i tillegg bruker den mindre bensin. Da ingeniørene gikk i gang med utviklingsarbeidet, skulle de utvikle en ny motor med høy effekt i forhold til slagvolumet. Den skulle i tillegg bruke så lite drivstoff som mulig og dermed forurense minimalt. En normal bensinmotor er mest effektiv når sylindrene er mellom 300 og 500 ccm store. En firesylindret enliters motor var derfor uaktuell.

Tresylindrede motorer byr på noen fordeler fremfor firesylindrede. Blant annet skapes mindre friksjon og motoren blir lettere og mer kompakt. Lengre tenningsintervaller enn i en firesylindret motor gjør det også enklere å oppnå et godt dreiemoment på lave turtall. Opels nye motor har maksimalt dreiemoment 82 Nm ved 2.800 o/min, men har 90 prosent av maksimalt dreiemoment tilgjengelig fra 1.500 til 5.600 o/min. Den nye enliteren inngår i Opels Ecotec-serie. Motoren veier knappe 82 kilo og det nesten uten bruk av lettmetall. Blokka er laget av kaldstøpt stål som er rimeligere og enklere å fremstille og motoren kan gjøres betydelig mer kompakt, avstanden mellom sylindrene kan gjøres mindre enn i en motorblokk av lettmetall.

Kunstgrep
På flere områder har Opel-ingeniørene gjort små kunstgrep for å få lavere vekt. Blant annet er kamakslene hule og med det spares 590 gram for hver kamaksel, i følge Opel. Oljefilteret er flyttet til toppen av motoren og et vanlig oljefilter er byttet ut med en lett filterholder – altså bytter man kun selve filteret – ikke både filter og holder. Alt i alt har Opel gjennom disse tiltakene spart 12,5 kilo i forhold til 1,2-literen. Det er mye på en så liten motor. For å spare ytterligere drivstoff, er det utviklet en ny servostyring til modeller med enliters motoren. I systemet som Opel kaller EPS – Electric Power Steering – er hydraulikkpumpen erstattet av en elektromotor som kun trer i funksjon når sjåføren korrigerer kursen. Så lenge rattutslaget er noenlunde konstant, vil ikke servostyringen stjele energi. På denne måten påstår Opel at man sparer 2 - 5 prosent drivstoff, avhengig av kjøreforholdene. På andre områder er endringene minimale, men hjulopphenget har fått en modifisert geometri og enkelte komponenter er byttet helt ut med nye, lettere deler. På 97-modellene av Opel Corsa er for øvrig stabilisatorstag foran standardutstyr.

Endringene på Opel Corsa er overraskende små, særlig tatt i betraktning
av at modellen må antas å leve videre i noen år fremover. Opel har valgt den sikre og billige metoden og årets modell fremstår på ingen måter som ny, med unntak av modeller med den nye motoren. Mange av endringene som er gjort er også gjort for å spare bruken av råstoff og forenkle produksjonen. Det er bare å håpe at det kommer kundene til gode når kjøpesummen skal diskuteres.

DETTE ER OPEL CORSA 1.0:

Powered by Labrador CMS